Coop Konsum säljer ekologiska tigerräkor

Coop Konsum säljer ekologiska tigerräkor Fältbiologerna rasar mot Tina Nordström som i sitt matprogram i SVT använde Coop Konsums ekologiska tigerräkor. Coop vill klargöra följande: Tigerräkorna är ekologiskt producerade i Surabaya, i enlighet med höga krav på miljö, uthållighet och social rättvisa. Den tyska kontrollorganisationen och tillika KRAVs systerorganisation Naturland har certifierat, det vill säga kontrollerat och godkänt, att småbrukarna som odlar räkorna uppfyller reglerna. Fältbiologerna har nu riktat kritik mot kontrollorganisationen Naturland. På Coop Sverige måste vi förlita oss på att certifikaten som följer räkorna stämmer och att räkodlingarna är helt ekologiska. Vi tycker att det är bra att miljöorganisationen ställer kritiska frågor. Coop Sverige vill nu att Naturland reder ut frågorna. Coop har under lång tid arbetat och tagit ett antal steg för att minska miljöproblemen med räkodlingar i bland annat Sydostasien. Redan 1995 togs intensivodlade jätteräkor bort ur Coop Konsums sortiment och 1996 togs i KF ett policybeslut att inte sälja intensivt odlade jätteräkor i någon av konsumentkooperationens butiker. Sedan 1998 har Coop Sverige deltagit i ett samarbete som syftat till att med uthålliga och helt ekologiska metoder odla jätteräkor. Nu har det samarbetet resulterat i att Coop Konsum har kunnat ersätta vildfångade räkor mot ekologiskt odlade. Genom att erbjuda konsumenterna möjligheten att välja ett ekologiskt alternativ tar vi tillsammans ett litet steg mot mer hållbar produktion av jätteräkor i Sydostasien. Vår förhoppning är att de mer miljöskadliga produktionssystemen ska väljas bort, till förmån för ekologiska. Ytterligare upplysningar Åke Natt och Dag, miljöchef Coop Sverige, 070-643 15 05 Maria Arnholm, informationsdirektör Coop Sverige, 0703-74 42 89 Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största daglig-varu-företag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20040611BIT21700/wkr0006.pdf