Coop Sverige initierar ekologiskt seminarium i Nürnberg

Coop Sverige initierar ekologiskt seminarium i Nürnberg Coop Sverige bjuder in representanter från dagligvaruhandeln i hela Europa för att diskutera ekologisk mat på ett seminarium i Nürnberg den 15: e februari. Seminariet anordnas i anslutning till världens största mässa för ekologiska produkter - BioFach. EU har i uppdrag från ministerrådet att utarbeta en "Aktionsplan för ekologisk mat och ekologiskt lantbruk". - Nu finns ett första förslag och det är viktigt att handeln, som har en daglig kontakt med konsumenter, är pådrivande inom ekologi och ekologisk mat, säger Per Baummann, miljösamordnare på Coop Sverige och medlem av expertgruppen för EU: s aktionsplan för ekologisk mat. Coop Sverige ser att ett stort intresse finns för seminariet från dagligvarukedjor i många länder. - Som ledande detaljhandelsföretag på ekologisk mat har vi ett särskilt ansvar att informera våra kollegor i Europa, säger Åke Natt och Dag, miljöchef på Coop Sverige. Nu arbetar vi för att skapa bättre förutsättningar för en ökad ekologisk produktion i hela Europa. Coop Sverige arrangerar seminariet i samarbete med EuroCoop (den europeiska konsumentkooperationens samarbetsorganisation) och IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Movements). Ytterligare upplysningar Åke Natt och Dag, miljöchef Coop Sverige, 08-743 15 05, 070-643 15 05 Per Baummann, miljösamordnare Coop Sverige, 08-743 17 54, 070-398 53 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20040611BIT21590/wkr0006.pdf