Coop Sverige ökar konkurrensen med nya storbutikskedjan Coop Extra

Report this content

Coop Sverige ökar konkurrensen med nya storbutikskedjan Coop Extra Coop Sverige satsar offensivt i den ökande konkurrensen på den svenska dagligvarumarknaden. Idag öppnar 19 storbutiker i den nya kedjan Coop Extra och fler kommer att etableras framöver. Låga priser och ett brett sortiment ska locka kunderna och inför premiären har priserna på över 2 500 varor sänkts. Konsumentkooperationen har länge haft Coop Konsum och stormarknaderna Coop Forum. Nu satsar företaget på en ny kedja med storbutiker med riktigt låga priser. - Vi har haft några storbutiker en tid och vi vet att kunderna uppskattar de låga priserna och det breda sortimentet. Vi tror mycket på Coop Extra och letar nya lägen och vi kommer att etablera nya storbutiker på flera orter runt om i landet, säger projektledaren Thomas Johansson på Coop Sverige. Arbetet med att effektivisera verksamheten och inköpssamarbetet inom Coop Norden är några av anledningarna till att Coop Sverige nu kan satsa offensivt och stärka sin roll som ensam konsumentägd utmanare till den privata handeln. Samma faktorer ger också utrymme till prissänkningarna. God service, ett stort ekologiskt utbud och bra färskvaror är andra konkurrensfaktorer som ska locka kunderna till de nya storbutikerna. - Tack vare storleken kan Coop Extra hålla riktigt låga priser. Vi kommer bland annat att ha Sveriges billigaste ekologiska matkasse, säger Thomas Johansson. De nya Coop Extra-butikerna finns i Kävlinge, Sjöbo, Tomelilla, Ystad, Ängelholm, Eriksberg (Göteborg), Strängnäs, Flen, Eskilstuna, Fagersta, Hallstahammar och Sala, samt i Stockholmsområdet - Stuvsta, Huddinge, Tyresö, Orminge, Upplands Väsby, Jakobsberg och Vallentuna. Utvecklingen av konceptet sker i samarbete med de detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna och den första helt nya Coop Extra byggs i Luleå och kommer att drivas av Konsumentföreningen Norrbotten. Ytterligare upplysningar Thomas Evertsson, chef Coop Konsum/Extra, 08-743 13 85, 070-584 89 50 Thomas Johansson, chef kedjeutveckling Coop Konsum/Extra, 08-743 14 46, 070-771 50 48 Coop Sverige pressjour 08-743 23 33 Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största daglig-varu-företag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/27/20040615BIT20680/wkr0006.pdf