Coop Sverige tar bort färsk viltfångad torsk

Coop Sverige tar bort färsk viltfångad torsk Under en period fram till dess att fiskeindustrin kan garantera trovärdig märkning, kommer det endast att finnas odlad färsk torsk eller torsk som slutuppfötts i en Norsk fiskodling (i minst 8 månader) i Coop Konsums och Coop Forums fiskdiskar. Då kan vi vara 100% säkra på ursprunget. Dagens fångst kommer dock att säljas ut. I går avslöjade TV4:s Kalla Fakta att den färska torsken i flera svenska livsmedelsbutiker var felmärkt. Torsk märkt som fångad i Nordatlanten visade sig vid ett DNA-test egentligen komma från Östersjön. - Vi känner oss lurade. På följesedlar och kartonger står det uttryckligen att torsken kommer från Nordatlanten. Någonstans har det blivit fel och vi beklagar verkligen det inträffade. För att våra kunder ska kunna lita på att de inte köper torsk från Östersjön kommer vi från och med måndag att bara erbjuda odlad färsk torsk eller torsk som slutuppfötts i en norsk fiskodling i minst 8 månader, i våra butiker, säger Åke Natt och Dag, chef för miljö och kvalité i Coop Sverige. Lång kedja från fiskare till butik I fiskbranschen kan kedjan från fiskare till butik vara väldigt lång. Det är många parter inblandade. Fiskaren säljer sin fisk via fiskauktion till en fabrik som filear fisken. Den säljs sedan vidare till en fiskgrossist som i sin tur levererar den till detaljhandeln. Varuflödet går mycket snabbt och det är många överlämningar av dokument om ursprungsuppgifter mm. För att kontrollera kvalité och märkning arbetar inköpsorganisationen ständigt med följande åtgärder: - Coop försöker korta kedjan för att få minsta möjliga antal mellanhänder - Vi styr inköpen mot färre leverantörer - Vi har fortlöpande kontakter med svenska kustbevakningen och andra myndigheter Med anledning av de nya uppgifterna som framkommit kommer vi att göra följande insatser: - Vi tar tillsvidare bort den viltfångade färska torsken - Vi tar in större volymer av odlad torsk eller torsk som slutuppfötts i en norsk fiskodling (i minst 8 månader) - Vi utreder vem som märkt fisken fel och vidtar rättsliga åtgärder om så behövs - Vi inleder rundabordssamtal med företrädare för branschen och myndigheter - Vi väljer att sälja ut den viltfångade torsk vi har i lager. Att inte använda den vore ett resursslöseri som går emot vårt arbete för en hållbar konsumtion. Ytterligare upplysningar Åke Natt och Dag, miljöchef Coop Sverige, 08-743 15 05 Informationsavdelningen Coop Sverige, 08-743 23 33 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/14/20040611BIT21640/wkr0006.pdf