Coops kunder får kvitto på sitt miljöengagemang

Coops kunder får kvitto på sitt miljöengagemang Det är möjligt för den enskilda konsumenten att bidra till en bättre miljö. Genom att välja ekologiska produkter istället för konventionella har Coop Sveriges kunder bidragit till att förbättra miljön. Nu får de ett kvitto på det. De som handlar i Coop Forum och Coop Konsum har under 2002: - Släppt ut 140 000 hönor ur sina burar - Sett till att 12 800 kor, grisar och lamm får äta ekologiskt - Minskat användningen av kemiska bekämpningsmedel med 20 000 kg - Minskat användningen av konstgödsel med 1 700 ton Under 2002 ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med totalt 24 procent i Coop Sverige, som består av de två koncepten Coop Forum och Coop Konsum. - Vägen till en bättre miljö består av många små steg. Efterfrågan på ekologisk mat och miljömärkta produkter ökar hela tiden. Vi måste se till att det finns en god tillgång på ekologiska varor till ett rimligt pris i våra butiker. Men vi måste också koppla nya moderna trender till den ekologiska maten och aktivt marknadsföra de ekologiska alternativen, säger Lars Fins, marknadsdirektör, Coop Sverige AB. Lars Fins pekar också på miljöresultaten i den nordiska konsumentkooperationen: - Coop Sverige ingår i detaljhandelskoncernen Coop Norden. Coops butiker i Sverige, Norge och Danmark såldes 93 040 ton ekologiska/miljömärkta livsmedel under 2002. Det motsvarar livsmedelskonsumtionen för befolkningen i en stad med 133 000 invånare under ett helt år. Ytterligare upplysningar Åke Natt och Dag, miljöchef Coop Sverige, 08-743 15 05, 070-643 15 05 Ulrika Ekström, informationschef Coop Sverige, 08-743 15 83, 0703-98 54 52 Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största daglig-varu-företag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/26/20040611BIT21670/wkr0006.pdf