KF/Coop kommenterar spannmålsodlarnas överklagande

KF/Coop kommenterar spannmålsodlarnas överklagande Idag har Sveriges Spannmålsodlare AB (SpmO AB) överklagat delar av domen där Stockholms tingsrätt friade KF för marknadsföring av ekologisk mat. - Det är med viss förvåning vi ser att SpmO AB överklagar domen och vill driva frågorna om kunskapsspelet och informationsskyltarna om övergödning vidare i Marknadsdomstolen, säger Anna-Lena Högfeldt, Coop Sveriges marknadsdirektör. - KF kommer att bestrida SpmO AB:s yrkanden och vi kommer dessutom kräva full kostnads-täckning, säger Anna-Lena Högfeldt. Flera saker som varit med i tidigare rättegångar driver inte SpmO AB vidare. Det gäller bland annat frågan om reklamfilmen där en kypare sprutar på maten, frågorna som rör information om bekämpningsmedelsanvändningen samt frågan om att fåglar trivs bättre på ekologiska jordbruksmarker. Mer information: Anna-Lena Högfeldt, marknadsdirektör 743 22 62, 070-683 16 62 Maria Gardfjell, projektledare, 070-642 15 42 Ulrika Ekström, presschef, 743 15 83, 070-643 23 33 Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största daglig-varu-företag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20040614BIT21240/wkr0006.pdf