Människor skakar galler för att släppa ut hönorna

Människor skakar galler för att släppa ut hönorna Coop Konsum har slutat att sälja ägg från burhöns. Måndagen den 19 maj sätter Coop Konsum människor i bur för att visa allmänheten de inburade hönornas situation. I burarna, uppställda utomhus i Stockholm, Göteborg och Malmö, trängs unga och gamla, en golfspelare, en kvinna i sari, en skinnknutte med flera. Förbipasserande uppmanas också att kliva in i burarna för att själva få en känsla av hur burhöns kan ha det. - Att arbeta med en installation av det här slaget och med oväntade lösningar är ett bra redskap för att nå ut genom mediebruset. Tanken är att förmedla en känsla av hur trångt hönorna faktisk har det genom att överföra deras situation till människans miljöer, säger Maria Lundwall ansvarig för kampanjen på Lowe Brindfors. - I åtta år har vi arbetat för att kunna erbjuda våra medlemmar och kunder ett alternativ till burägg. Vår strategi är att ta många små steg för att på så sätt få producenter att ställa om till mer etisk produktion. Jag är stolt över att vi nu bara säljer ägg från frigående hönor, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop Konsum. 1987 tog Konsum och en producent det första initiativet att börja sälja ägg från frigående höns. 1995 startade försäljningen av ekologiska ägg. Alla 18 kg ägg som då gick att få tag på såldes. Idag åtta år senare säljer Coop Konsum 66 000 kg ekologiska ägg en månad. För bildmaterial kontakta Ulrika Ekström på 08-743 15 83, 0703-98 54 52. För ytterligare information Mickael Robertsson, Miljöchef, Coop Konsum, 08- 743 19 37, 070- 643 58 12 Ulrika Ekström, Informationschef Coop Sverige, 08-743 15 83, 0703-98 54 52 Axplock ur Coop Konsums ägghistoria Redan 1986 ville Konsum möta en stark efterfrågan på ägg från höns som fick leva sitt liv på ett drägligare sätt än höns i bur. Vid denna tidpunkt erbjöds enbart ägg från burhöns i butikernas hyllor. Resultatet blev bruna ägg som kom från höns som fick gå fritt inomhus i stallar med strö på golvet, där hönorna kunde få utlopp för ett av sina nedärvda beteenden att kunna sprätta och leta efter mat. De utfodrades med ett vegetabiliskt foder istället för foder som innehöll både fisk och köttmjöl. Förändringen av foderstatus gladde de konsumenter som var överkänsliga för fisk. Att hönorna värpte bruna ägg var ett sätt att kunna särhantera dessa ägg på packerierna då alla andra ägg var vita. Som varumärke för dessa ägg lanserades SprättäggTM. Arbetet ledde också till att det under mitten av 80-talet tillsammans med expertis skapades ett regelverk med olika hörnstenar. Regelverket fungerar än idag som ett stöd för hur Cop Konsums leverantörer klarar produktionen av de ägg som säljs under varumärket SprättäggTM. Det ligger också till grund för Coop Konsums ekologiska arbetssätt med ägg. Dessa regler stämmer även väl med de regler för produktionssystem som EU har tagit fram. Coop Konsums gröna Livsmedelsprogram togs fram på initiativ av våra medlemmar i mitten av 80-talet. Det fungerar som en plattform för Coop Konsums miljöarbete, där vårt engagemang för en bättre hönshållning har lett fram till att vi idag kan erbjuda ett brett sortiment av äggvarianter för våra kunder; ägg från höns som går fritt inomhus i stallar och med strö på golvet, KRAV-märkta ägg samt ägg från större frigående besättningar. Coop Konsum säljer inga ägg från hönor som värper i burar. Burarna i Stockholm är bemannade på följande tider: BUR 1 Slussen/Katarina Hissen Måndag 19/5 kl. 07.00-10.00, tisdag 20/5 och onsdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 BUR 2 Sthlm - Birger Jarlsgatan 2 (vid rest. Riche) Måndag 19/5, Tisdag 20/5, Onsdag 21/5 mellan kl. 7.00-09.00 och lördag 11-14.00 BUR 3 Sthlm - Sveavägen/Odengatan (vid McDonalds) Måndag 19/5, Tisdag 20/5, Onsdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 Burarna i Göteborg är bemannade på följande tider: BUR 1 Kungsportsavenyn-Vasagatan Måndag 19/5 mellan kl. 07.00-10.00, tisdag 20/5 och onsdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 BUR 2 Harry Hjörnes plats, mittemot restaurang Gamleport Måndag 19/5, tisdag 20/5, onsdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 Burarna i Malmö är bemannade på följande tider: BUR 1 Triangeln Måndag 19/5 mellan kl. 07.00-10.00, tisdag 20/5 och onsdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 BUR 2 Gustav Adolfs Torg Måndag 19/5, tisdag 20/5 och tisdag 21/5 mellan kl. 07.00-09.00 och lördag 11-14.00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20040611BIT21900/wkr0006.pdf