Mat utan gränser, ett litet steg mot en godare värld

Mat utan gränser, ett litet steg mot en godare värld Mat utan gränser är en ny kokbok på 128 sidor mat med härliga recept från hela världen. Boken är producerad i samarbete mellan Kooperation Utan Gränser och Coop Sverige. Även i länder som lider brist på både råvaror och rent vatten, finns självklart en inhemsk matkultur. Kokboken Mat utan gränser vill förmedla att matlagning är precis lika inspirerande på andra sidan jordklotet som här hemma. - Att göra den här kokboken har varit en dröm för mig. Mat är mitt liv. Att resa runt jorden och träffa likasinnade har både varit kul och inspirerande och det blir ju så tydligt i ett sådant här projekt att intresset för mat förenar människor över hela världen, säger Christina Möller, chef för Coop Provkök. Recepten är hämtade från Afrika, Vietnam, Sri Lanka, Östeuropa, Syd- och Mellanamerika. Berättelser och beskrivning av Kooperation Utan Gränser projekt varvas med recept och tips på kryddblandningar och tillsatser som finns att köpa i handeln. I boken beskrivs kulturen och traditionen runt matlagning i de olika länderna. - Vi har velat visa på bredden på den globala matkulturen och hur den förstärker vår egen matkultur. Vi ser en ökad efterfrågan på ny spännande mat från hela världen i våra butiker och det är särskilt roligt att göra en kokbok när man vet att ingredienserna finns att få tag på i butikerna, säger Sander Johansson, Matmästare, Coop Sverige AB. 30 kronor per såld bok går till Kooperation Utan Gränsers biståndsprojekt. Kort fakta om Utan Gränser Kooperation Utan Gränser är en biståndsorganisation som stödjer framför allt jordbruks-bostads- och spar- och kreditkooperation, där hjälp till självhjälp är den bärande idén. För ytterligare upplysningar Christina Möller, Chef Coop Provkök, Coop Sverige AB, 08- 743 16 08, 070- 461 73 66 Sander Johansson, Matmästare, Coop Sverige AB, 08- 743 19 37, 070- 643 58 12 Anna Marinder-Jacobsson , Informatör, Coop Sverige AB, 08- 743 15 12, 070-643 15 12 (bilder) Birgitta Thackray, Informatör, Kooperation Utan Gränser, 08-657 47 13, 070-246 88 53 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20040611BIT21710/wkr0006.pdf