Stoppa mobbningen

Stoppa mobbningen Varje dag mobbas över 100 000 barn i Sverige. Minst en av 20 elever har känt sig utfryst. Måste det vara så? Det tycker inte vi. Coop Sverige inleder därför ett samarbete med stiftelsen Friends för att stödja deras arbete med att minska mobbning och kränkande behandling i skolan och i samhället i övrigt. Coop blir huvudsponsor till Friends. - Vi startar ett samarbete med en organisation som delar våra värderingar om demokrati, samverkan och lika berättigande mellan människor. Genom våra butikskampanjer ges kunderna en möjlighet att på ett enkelt sätt bidra till en tryggare miljö för många barn, säger Lars Fins, marknadsdirektör på Coop Sverige AB. - Coop är ett företag som länge engagerat sig i samhället på ett framgångsrikt sätt, och känns därför som en naturlig samarbetspartner till oss, säger Caroline Stiernstedt, verksamhetschef Friends. Samarbetet med Coop ger oss mer resurser att utbilda personal, elever och föräldrar i fler skolor än i dag och därmed fylla ett stort kompetensbehov. Som ett första steg i samarbetet genomför Coop i sommar en försäljningskampanj i samtliga Coop Konsum och Coop Forum, där överskottet går till Friends. Fler kampanjer kommer att genomföras under de närmaste åren i syfte att stödja Friends verksamhet. - Att vara mobbad påverkar ett barns liv. Vi vill stödja Friends arbete med, att medvetandegöra problemet och verka för att det verkligen sker en förändring. Organisationen har idag med stor framgång utbildat över 200 000 personer och 12 000 kompisstödjare på drygt 500 skolor. Vårt samarbete ger Friends möjlighet att fortsätta och utveckla sitt viktiga arbete, säger Ingrid Leffler, sponsoranvarig på Coop Sverige. För ytterligare upplysningar Lars Fins, marknadsdirektör på Coop Sverige AB, 08-74318 82 Caroline Stiernstedt, verksamhetschef Friends, 08-545 519 90, 070-249 77 81 Ingrid Leffler, sponsoransvarig Coop Sverige AB, 08-743 15 87, 070-597 01 87 Anna Marinder Jacobsson , informatör, Coop Sverige AB, 08- 743 15 12, 070- 643 15 12 Kort fakta om Friends Stiftelsen Friends är en politiskt och religiöst obunden nationell stiftelse som hjälper skolor att förebygga mobbning och kränkande behandling. Utbildningsprogrammet genomförs för hela skolan och innefattar både personal, elever och föräldrar. Friends vill påverka barns och vuxnas kunskap, självkänsla och attityder så att varje individ har mod att ta ansvar, skapa förändring och växa till morgondagens vuxna i ett samhälle utan kränkande behandling. Friends startades 1997 och har hittills genomfört utbildningar i över 500 skolor. 2003 tilldelades Friends Kompetenspriset för ideella prestationer. Läs mer om Friends verksamhet på www.friends.se Korta fakta om Coop Sverige Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största daglig-varu-företag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. Sedan tidigare har Coop Sverige ett internationellt samarbete med Kooperation Utan Gränser och VI skogen för ett hållbart samhälle. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/24/20040611BIT21720/wkr0006.pdf