Stort intresse för Änglamarkspriset

Stort intresse för Änglamarkspriset Rekordmånga nomineringar har kommit in till årets Änglamarkspris som delas ut på Världsmiljödagen den 5 juni. Antalet nomineringar har tredubblats sedan 2002 då priset instiftades och delades ut för första gången. Änglamarkspriset instiftades av Coop Sverige 2002, som ett led i konsumentkooperationens miljösatsning. Priset ska gå till den eller de personer, företag eller organisation som från miljösynpunkt förtjänstfullt utmärkt sig. Vinnaren får ett stipendium på 100 000 kronor. - Bredden på nomineringarna gör att man inser att intresset för miljöfrågor är stort just nu, säger Mikael Robertsson, ordförande i juryn för Änglamarkspriset, tillika miljöchef på Coop Konsum. Allt från miljökommissionärer och partiledare, kända miljöprofiler, stora miljöorganisationer och företag, till skolor, dagis, tandläkarmottagningar, idrottsföreningar och riktiga vardagshjältar som mormödrar och mammor finns med bland förslagen. - Vi hoppas att belöningen och uppmärksamheten av goda miljöinitiativ ska inspirera flera att jobba för miljön. Alla slags insatser är nödvändiga för att skapa en bättre miljö, avslutar Mikael Robertsson. Nu startar juryns arbete och vem som vinner presenteras på FN:s Världsmiljödag, 5 juni. Juryn består av: Hans Alfredson, Sven-Bertil Taube, Märta-Stina Danielsson, Nina Jarlbäck, Åke Natt och Dag, Kjell Eklundh och Mikael Robertsson. Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, Miljöchef Coop Konsum, 08-743 18 59 Ulrika Ekström, Informationschef Coop Sverige, 08-743 15 83 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20040611BIT21620/wkr0006.pdf