Cramo får nya ägare

Cramo får nya ägare Det privatägda, holländska företaget Pon Holdings har tillsammans med Caterpillar och ABN AMRO förvärvat samtliga aktier i Cramo. "Från Cramos perspektiv erbjuder den nya ägarstrukturen nya intressanta möjligheter", säger koncernchefen Gunnar Glifberg. Den 29 januari förvärvade Pon Holdings 99,3 % av aktierna i det på Amsterdambörsen noterade företaget Geveke N.V., som äger 24,9% av akterna i Cramo. I ett andra steg av affären har aktieinnehavet i Cramo överförts till ett nybildat holdingbolag - Cramo Holding B.V. - som också förvärvat resterande aktier i Cramo. Cramo Holding B.V. ägs av Pon Holdings (40%), Caterpillar (40%) och ABN AMRO Bank N.V. (20%). Pon Holdings är ett privatägt holländskt företag med verksamhet främst i Europa och USA. Verksamheten omfattar bland annat import och distribution av person-, och lastvagnar, motorer och utrustning för materialhantering. Pon Holdings är generalagent för Linde (truckar) i Belgien, Nederländerna och Luxemburg, och har också en betydande uthyrningsverksamhet - främst truckar och liftar - genom dotterbolaget Gunco. "Pon Holdings har tydligt visat att man har ett strategiskt intresse av uthyrningsbranschen och har också varit mycket framgångsrika inom affärsverksamheter med nära anknytning till Cramo. Jag är övertygad om att vår fortsatta expansion i Europa kommer att påverkas positivt av deras erfarenheter", säger Gunnar Glifberg. "Caterpillaragenturen för Nederländerna och Skandinavien, och uthyrningsverksamheten inom Cramo var drivkrafterna bakom vårt intresse för Geveke", säger Pon Holdings koncernchef Henk Th.E.M. Rottinghuis. "Vår avsikt är att underlätta en fortsatt lönsam tillväxt i Cramo, och att på sikt ta över hela ägaransvaret". Stockholm 2003-02-10 Cramo AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information, kontakta: Gunnar Glifberg, VD och koncernchef i Cramo AB, tel 08-623 5400 Anders Collman, informationschef i Cramo AB, tel. 08-623 5477 Cramo är en av norra Europas ledande uthyrningskoncerner med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Holland, Finland, Estlan och, Polen. Genom över 180 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. Omsättningen under 2001 var 2 miljarder kronor, med ett resultat före skatt på 255 MSEK. Antalet anställda var nära 900. www.cramo.se Pon Holdings B.V. är ett familjeägt företag som 2001 omsatte 3,2 miljader Euro. Pon Holdings B.V. är verksamt i Europa och USA och har cirka 6.000 anställda. www.pon.nl I mer än 75 år har Caterpillar Inc, tillsammans med ett världsomspännande nätverk av fristående återförsäljare varit verksamt inom byggandet av infrastruktur på alla kontinenter i hela världen. Med en försäljning på 20,15 miljarder dollar är Caterpillar världens ledande tillverkare av anläggningsmaskiner, gruvutrustning, dieselmotorer och gasturbiner. www.cat.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/10/20030210BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/10/20030210BIT00430/wkr0002.pdf