Cramo förvärvar Estlands ledande maskinuthyrningsföretag

Cramo förvärvar Estlands ledande maskinuthyrningsföretag Cramo AB har förvärvat samtliga aktier i AS Ehitustööriist (ETR). ETR är med en marknadsandel på nära 30% Estlands ledande maskinuthyrningsföretag. "Vi är mycket glada över att på detta sätt få ett starkt fotfäste och en välskött verksamhet på en intressant marknad", säger Cramos koncernchef Gunnar Glifberg. Totalt berörs 45 anställda på tre depåer i Tallinområdet. Genom en uttalad tillväxtstrategi har Cramo på några år vuxit från en position som en stark nationell aktör, till en av norra Europas ledande uthyrningskoncerner. Idag återfinns koncernens bolag bland de största på flertalet marknader i Östersjöområdet. Förvärvet av ETR är dock det första i Baltikum. ETR har sedan starten 1996 vuxit snabbt och med god lönsamhet. Företaget är idag Estlands största uthyrningsföretag med en marknadsandel på nära 30%. Sortimentet omfattar cirka 8.000 bygg- och anläggningsmaskiner. Därutöver finns ett betydande sortiment av formutrustning och byggställning.. Ett första steg för fortsatt expansion "Den estniska maskinuthyrningsmarknaden är relativ outvecklad ännu, men växer snabbt", säger Cramos koncernchef Gunnar Glifberg. "Genom ETR får vi en bra plattform för att implementera vårt eget koncept med ett bredare och modernare sortiment av både maskiner och tjänster". Ungefär hälften av Cramos omsättning finns inom byggsektorn, medan resterande del finns inom övrig industri och inom den offentliga sektorn. ETRs kunder finns till 90% inom byggindustrin. "Det finns en mycket stor efterfrågan på modern utrustning inom byggindustrin i Estland. Men självklart ser vi också en väldig potential i de andra kundsegment vi har stor erfarenhet av inom koncernen". Stockholm 2001-01-23 Cramo AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information, kontakta: Gunnar Glifberg, VD och koncernchef i Cramo AB, tel 08-623 54 00 Cramo är ett av norra Europas ledande uthyrningsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen och Ungern. Genom 140 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. Cramo har över 600 anställda och verksamheten omsatte 1,3 miljarder kronor under 1999, med ett resultat före skatt på 166 miljoner kronor. www.cramo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010122BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010122BIT00260/bit0002.pdf