Cramo tecknar outsourcingavtal med ElektroSandberg

Cramo tecknar outsourcingavtal med ElektroSandberg Cramo AB har förvärvat merparten av ElektroSandbergs befintliga maskinpark. Totalt omfattas cirka 2.700 byggmaskiner, bodar, containers mm. Inga anställda, eller fastigheter ingår i uppgörelsen. Samtidigt upprättas ett femårigt samarbetsavtal där Cramo får ansvaret för att tillgodose ElektroSandbergs behov av motsvarande utrustning under avtalsperioden. Cramo är ett av norra Europas ledande uthyrningsföretag med verksamhet i åtta länder. Genom 186 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. ElektroSandberg ingår i Sydkraft och bedriver nybyggnation och underhållsverksamhet av energi och distributionsanläggningar i Sverige. I praktiken innebär överenskommelsen att förrådsverksamheten inom ElektroSandberg halveras och koncentreras till vissa specialprodukter, samt att maskinanvändare inom ElektroSandberg fortsättningsvis kommer att vända sig till Cramos depåer för den utrustning man behöver. I första hand depåerna i Malmö (Fosie), Halmstad, Växjö, Örebro och Sundsvall. "ElektroSandberg har utvecklats till ett rikstäckande företag. Det kräver att vi utvecklar och effektiviserar våra försörjningskedjor" säger företagets VD P-O Jönsson. "Tanken med avtalet är att säkerställa en långsiktig och konkurrenskraftig maskinförsörjning för våra entreprenadåtaganden ". "Maskinförsörjning är vår kärnaffär", säger Cramos koncernchef Gunnar Glifberg. "Av erfarenhet medför ett partnersamarbete av den här typen en betydande besparingspotential för kunden, samtidigt som den frigör kapital. För vår del innebär den både ett effektivt resursutnyttjande, en fördjupad affärsrelation och en ännu starkare position som outsourcingpartner till industrin". Stockholm 2002-06-17 Cramo AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information, kontakta: Gunnar Glifberg, VD och koncernchef i Cramo AB, tel 08-623 5400 P-O Jönsson, VD i ElektroSandberg AB, tel 0705-68 68 96 Cramo är en av norra Europas ledande uthyrningskoncernen med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Holland, Finland, Estland, Polen och Ungern. Genom ca 160 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. Omsättningen under 2001 var 2 miljarder kronor, med ett resultat före skatt på 255 MSEK. Antalet anställda var nära 900. www.cramo.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/17/20020617BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/17/20020617BIT00570/wkr0002.pdf