Creades blir majoritetsägare i PRNT Printing Solutions

Report this content

Creades har träffat avtal om att förvärva 51 procent av PRNT Printing Solutions AB (”PRNT”), ett framgångsrikt och entreprenörslett e-handelsbolag inom digitalt tryck

PRNT är en snabbt växande aktör inom e-handel och digitalt tryck med försäljning på över 40 geografiska marknader där USA, Norden och Storbritannien utgör de viktigaste. Bolagets viktigaste produkt är individuellt utformade klistermärken men man säljer även etiketter, dekaler samt mobilskal och datorskydd och riktar sig mot både företag och privatpersoner. Bolaget grundades i Lomma 2006 och har sedan dess utvecklats till att bli en globalt ledande aktör tack vare en kombination av en högautomatiserad order- och produktionsprocess och en framgångsrik strategi för digital och social marknadsföring. Bolaget har växt med över 50% per år de senaste två åren och förväntas 2019 omsätta SEK 125 mn med en rörelsemarginal på 40 procent. Bolaget säljer sina produkter genom stickerapp.se, caseapp.se samt stickit.se.

– ”Vi är mycket imponerade av bolagets grundarkvartett som från huvudkontoret i Lomma skapat ett snabbt växande och starkt lönsamt bolag som idag är en av världens ledande aktörer inom sin nisch. Bolaget har betydande likheter med andra framgångsrika investeringar i Creades portfölj så som en stark strategisk position där man gynnas av tryckeribranschens snabbt pågående digitalisering, en effektiv produktion och, viktigast, ett mycket starkt fokus på kundnöjdhet. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med nuvarande ägare och ledning”, säger John Hedberg, vd på Creades.

– ”Vi är glada och stolta över förtroendet från Creades och tror att de med sin erfarenhet och sina resurser blir en utmärkt partner i vår fortsatta expansion mot såväl nya produktområden som ytterligare geografiska marknader”, säger Hugo Ljungberg, en av PRNT:s fyra medgrundare.

När affären genomförs, vilket beräknas ske i december, kommer PRNT ägas till 51% av Creades och 49% av bolagets grundare och tidigare ägare. Affären värderar PRNT till SEK 610 mn på skuldfri basis (EV) och Creades investering väntas bli SEK 255 mn efter genomförd bankfinansiering.

John Hedberg, verkställande direktör, telefon 0706-292337

Stockholm den 23 november 2019