Bokslutskommuniké 2011

• Resultat per aktie, -0,75 kronor
  • Eget kapital per aktie, 0,08 kronor
  • Likvida medel, 1 563 378 kronor

(För komplett bokslutskommuniké se bifogad fil)

Viktiga händelser under perioden

I augusti 2011 bildades Crown Energy-koncernen genom att dotterbolaget Crown Energy Ventures Corporation förvärvades och i detta bolag förvärvades Amicoh Resources Ltd som innehåller prospekteringslicens på Madagaskar. Vidare ingicks avtal om förvärv av en mindre del i licens i Ekvatorialguinea och förvärv av Thombo Petroleum Ltd som innehar 75% av prospekteringslicens i Sydafrika.

Under fjärde kvartalet genomfördes en spridning av aktier vilket medförde att Crown Energy AB (”Crown” eller ”Bolaget”) fick totalt ca 1 700 nya aktieägare, vilket var ett steg i processen att lista bolaget. Crown godkändes i december för listning på Nordic Growth Market Nordic MTF (”Nordic MTF”). Handel med Bolagets aktier inleddes den 30 december 2011. Aktien handlas under kortnamnet CRWN MTF.

Händelser efter rapportperiodens utgång

Bolaget har efter räkenskapsårets utgång genomfört två riktade nyemissioner till Mocoh Resources Ltd, en internationell råvaruaktör med bas i Genève och London. Dels en kontantemission som i januari tillförde Crown 3,4 MSEK där Mocoh erhåller 181 666 nyemitterade aktier i Crown med emissionskurs ca 18,60 SEK per aktie. Samt en kvittningsemission om 17,0 MSEK som del av betalning för Crowns förvärv av Amicoh Resources Ltd som innehar prospekteringslicens Manja 3108 i Madagaskar, vilket skedde i augusti 2011, medförande att Mocoh erhåller 1 135 411 nya aktier till en emissionskurs om 15 SEK per aktie. Båda dessa emissioner ligger för registrering hos Bolagsverket och kommer att utöka antalet aktier med totalt 1 317 077 st. till totalt 18 348 245 st.

Framtidsutsikter

Listningen på Nordic MTF är ett viktigt steg för Crown Energy i sin strävan att bli en oberoende afrikansk olje- och gas aktör med en betydande reserv- och resursbas. Listningen kommer att bidra till att synliggöra Crown Energy för internationella investerare samt möjliggöra ett ökat institutionellt ägande. Detta innebär i sin tur att Crown Energy kan expandera sin verksamhet väsentligt snabbare än vad Bolaget hade klarat av i en olistad miljö.

VD:s kommentar

Crown Energys verksamhet under rapportperioden har präglats av intensivt arbete med att förvärva tillgångar varav ett första förvärv har genomförts under rapportperioden. Bolaget inväntar nu de nödvändiga myndighetstillstånden som innebär att förvärvsavtalen med Sydafrika och Ekvatorialguinea kan slutföras, vilket förväntas ske under 2012.

Crown Energy är nu ett listat bolag och bolagets aktie kan handlas på Nordic MTF. Detta har varit ett viktigt steg i processen att fortsätta att bygga upp ett intressant prospekteringsföretag inom olja och gas. Vi har träffat många potentiella investerare till Bolaget och även andra affärs- och transaktionspartners, känslan är att det finns många som anser att det vi gör är spännande och att vårt initiala geografiska fokus i kombination med koncentration mot projekt i relativt tidiga skeden är en bra strategi.

Vi ser fram emot att vidare materialisera det vi har och kommer att analysera ytterligare projekt för att potentiellt utöka portföljen med. De befintliga projekten löper på enligt plan där vi för licensen Manja-3108 i Madagaskar just nu söker en partner som kan hjälpa till att finansiera en provborrning framåt nästa årsskifte. Och medan vi inväntar att myndigheterna i Sydafrika och i Ekvatorialguinea ska göra sitt för att vi ska komma i full besittning av dessa projekt arbetar vi intensivt vidare för att de ska utvecklas i rätt riktning. I Sydafrika innebär det att tillse att planlagd seismik införskaffas så fort som möjligt och i Ekvatorialguinea lämnas en plan för utbyggnad av oljefältet in till myndigheterna för godkännande, vilket är det slutliga steget innan fältet skall byggas ut för att tas i produktion. Alla dessa aktiviteter skall samtliga skapa ökade värden i respektive licens och således för Crown Energy.

Vi hoppas att ni vill fortsätta att vara med oss att utveckla ett spännande prospekteringsföretag för olja och gas.

Ulrik Jansson

Verkställande direktör Ulrik Jansson

+46 (0)8 120 66 150

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy”) är en internationell olje- och gaskoncern. Crown Energy fokuserar på prospekteringsmöjligheter med stor potential avseende utvinningsbara reserver för olje- och gasprojekt i underexploaterade områden, initialt Afrika. Koncernen har verksamhet i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna crownenergy.se.