Delårsrapport januari-mars 2017

Första kvartalet – januari-mars 2017

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 512 (-1 856) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3 524 (-4 073) TSEK, motsvarande -0,01 (-0,07) SEK per aktie, både före och efter utspädning.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 1 142 (417) TSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

• I februari 2017 överfördes 363 401 823 nyemitterade C-aktier aktier (och 363 401 823 röster) till YBE Ventures. Yoav Ben-Eli, som kontrollerar YBE Ventures, är i och med detta ägare till 79,7 procent av totala antalet aktier och till 28,2 procent av antalet röster.
  • I övrigt har Crown Energy fokuserat på arbetet med att slutföra och stänga transaktionen avseende ESI Group SA.

Ord från VD

Bästa Aktieägare och Investerare,

2017 har börjat i högt tempo som en fortsättning och effekt av 2016 års intensiva transaktions- och kapitaliseringsaktiviteter. Vi är långt gångna i processen att slutföra förvärvet av ESI Group. Marknadsvärdet i skrivande stund för Bolaget – efter beslutet att utfärda nya aktier för förvärvet av ESI Group från extra bolagsstämma i december 2016 – uppgår till ca 1,3 miljarder kronor.

Vi förväntar oss att stänga ESI Group-transaktionen vid månadsskiftet maj/juni och i anslutning till detta offentliggöra prospekt.

Under 2016 välkomnade Bolaget Cement Fund som ny ägare och därmed tillträdde Pierre-Emmanuel Weil som ordförande och också Jean Benaim som ledamot. Tillsammans med det investerade kapitalet om 63 miljoner kronor tillfördes också kompetens och kontakter. Konsekvensen av detta är märkbart för Crown Energys affärer för att vidareutveckla Bolaget framåt.

Crown Energy strävar nu att positionera sig som ett unikt bolag inom oljeindustrin där tillväxt sker genom positiv utveckling av de två affärsområdena som vi verkar inom och där synergier mellan dessa ska tillvaratas på bästa möjliga vis för att också skapa nya affärer för Bolaget. Affärsområdena är Energy, som innefattar den ursprungliga prospekteringsverksamheten och Property Developement and Services som erbjuder seamless kontors- och boendelösningar för företag och organisationer som främst verkar inom oljeindustrin.

Det nya affärsområdet Property Development and Services som förvärvas är historiskt sett välskött och har goda klientrelationer. Hela konceptet och större delen av intäkterna kommer att komma från den service som erbjuds tillsammans med hyra av fastigheter. Långsiktiga relationer och kontrakt borgar för att lönsamheten i projekten kan ligga på hög nivå. Speciellt bidrar det faktum att majoriteten av klienter är stora västerländska bolag, medan kostnaderna är lokala, till den goda lönsamheten.

Vi ser nu fram emot att kunna stänga affären där ESI Group med dess verksamhet införlivas i Crown Energy och där vi hoppas kunna se fortsatt expansion med bibehållen lönsamhet. Transaktionsprocessen utvecklas positivt och jag vill betona att Crown Energy har rätt att tillgodoräkna sig intäkterna från tillgångarna från den 1 januari 2017. Våra aktieägare kommer att ha tillgång till den finansiella informationen för 2016 och rapporten för första kvartalet 2017 i det kommande prospektet som kommer att publiceras i anslutning till färdigställandet av affären.

Planen på sikt är att Crown Energy ska vara ett utdelande bolag och samtidigt behålla stor tillväxtpotential verksamhetsmässigt. En viktig grundbult för införlivandet av ESI Group i Crown Energy är ju också att grundaren Yoav Ben-Eli kommer att vara helt dedikerad till den fortsatta utvecklingen av Crown Energy vilket redan inletts i och med Yoavs inval till styrelsen på extra bolagsstämman som hölls i december 2016. Yoav bidrar med stort kunnande inom branschen och med ett kontaktnät som kommer att bli mycket värdefullt för Crown Energy.

I och med införlivning av ESI Group i ett europeiskt noterat bolag tillskapas större tillgång till den internationella kapitalmarknaden, vilket är viktigt för att verksamheten ska kunna växa ännu snabbare och för vidare expansion även på andra marknader än Angola.

Vid sidan av ESI Group-transaktionen har Bolaget också kunnat flytta fram positionerna inom affärsområdet Energy, prospekteringslicenserna. Africa Energy har nu lämnat in ansökan till myndigheter om att gå in i nästa fas i Sydafrika - den fas som vi länge sett fram emot och som ska innefatta nya borrningar på licensen. I vår iraklicens har vi kunnat arbeta på två fronter, dels operativt på plats genom att säkerhetssituationen förbättrats och genom att vi har ingått avtal med tekniska konsultfirman Proger. Och dels kommersiellt där vi fortsatt att genomföra många möten med representanter från regionen. Vi ser fram emot att ytterligare öka aktiviteterna och att också offentliggöra operativa uppdateringar om utvecklingen till följd av dessa arbeten.

Affärsmässiga vägval som inverkat på bolagets utveckling

Vi får in en välskött verksamhet som är lönsam och har stor tillväxtpotential. Det starka kassaflödet ökar också våra möjligheter att utveckla befintlig verksamhet i Crown Energy då slutmarknaden i prospekteringsverksamheten och i fastighetsserviceverksamheten i mångt och mycket består av samma bolag och kunder, dvs. olje- och gasindustrin. Som ett större gemensamt bolag ser vi nya möjligheter att förverkliga framtida affärer inom båda affärsområden.

Framtidsutsikter

Bolaget fortsätter nu sin utveckling mot en större och stabilare grund att står på. I och med samgåendet med ESI Group kan vi åtnjuta spännande kontakter inom oljeindustrin och framtida kassaflöden är planerade att sörja för en snabbare utveckling av Bolagets existerande tillgångar. Kapital och organisation är anpassat för en spännande fortsättning i utvecklingsarbetet för Crown Energy.

Vi kan nu fortsätta att aktivt arbeta med våra tillgångar och samtidigt stå starka då nya affärer uppstår framöver. Det är grunden för en ljus framtid för Bolaget.

Finansiering

I och med emissionen av aktier och warranter till Cement Fund under 2016 så har Bolaget ett fortsatt adekvat rörelse- och investeringskapital för fortsättningen.

Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att kapitalisera på våra tillgångar och därmed skapa värden till Er, våra aktieägare.

Andreas Forssell

VD Crown Energy AB (publ)

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, genom nedanstående kontaktpersons försorg den 12 maj 2017 kl. 8:30 CET.

+46 760 15 15 95