Kommuniké från extra bolagsstämma i Crown Energy AB

Extra bolagsstämma hölls den 12 december 2016 i Crown Energy AB (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Ändring av Bolagets bolagsordning

Extra bolagsstämman beslutade att ändra Bolagets bolagsordning avseende (i) verksamhetsföremål för att omfatta fastighetsbranschen med anledning av Bolagets förvärv av aktierna ESI Group S.A., (ii) införande av nya aktieslag varigenom aktier skall kunna utges i två serier, stamaktier och serie C, (iii) införande av omvandlingsförbehåll för att möjliggöra omvandling av C-aktier till stamaktier, (iv) införande av inlösenförbehåll som tillåter inlösen av C-aktier genom minskning av aktiekapitalet, (v) ändring av mandattiden för revisor till ett år, (vi) införande av hembudsförbehåll för C-aktier, och (vii) ändring av kapitalgränser och gränser för antalet aktier som kan ges ut i Bolaget samt (viii) vissa mindre redaktionella förändringar.

Nyemission av högst 363 401 823 C-aktier till underkurs

Extra bolagsstämman beslutade om emission av högst 363 401 823 C-aktier. Emissionen sker till underkurs varför ett belopp om 10 683 855,205284 kronor motsvarande skillnaden mellan teckningskursen om 1/363 401 823 krona per aktie, totalt 1,00 krona, och aktiernas kvotvärde kommer täckas genom överföring från fritt eget kapital i enlighet med aktiebolagens bestämmelser, så att Bolagets aktiekapital genom emissionen och överföringen från fritt eget kapital kan ökas med ca 0,02939956414 kronor per tecknad, tilldelad och betald aktie, totalt 10 683 856,205284 kronor. Överföringen från fritt eget kapital måste ske innan emissionen registreras hos Bolagsverket. Aktierna emitterades till YBE Ventures Ltd. som betalning för förvärvet av ESI Group S.A.

Emissionen ger en initial utspädningseffekt för befintliga ägares innehav om 79,90 % baserat på nuvarande antal aktier i Bolaget och 28,20 % av baserat på nuvarande antal röster i Bolaget. Efter genomförd omvandling av C-aktier till stamaktier, kan YBE Ventures Ltd. komma att bli ägare till cirka 75-80 procent av aktiekapitalet och röster i Crown Energy.

Val av styrelse samt arvodering

Extra bolagsstämman beslutade att styrelsen skall bestå av fyra ledamöter utan styrelsesuppleanter.

Noterades vidare att den nyvalda ledamoten skulle erhålla arvode med 75 000 kronor, dvs. samma arvode som övriga ledamöter, förutom styrelseordföranden, erhåller i enlighet med beslut av årsstämman den 4 maj 2016.

Jean Benaim, Alan Simonian och Pierre-Emmanuel Weil kvarstår som ledamöter och Yoav Ben-Eli valdes till ny styrelseledamot. Nick Johnson avböjde omval och lämnar styrelsen. Pierre-Emmanuel Weil kvarstår som styrelseordförande.

Stockholm i december 2016

Crown Energy AB (publ)

Styrelsen

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 december 2016 kl. 10:45 CET.