Svenska CTEK lanserar specialanpassad elbilsladdare för den franska marknaden

Vikmanshyttan, 25 november, 2022 – CTEK, världsledande inom lösningar för fordonsladdning., stärker nu sin närvaro på den franska marknaden och lanserar sin nya elbilsladdare utvecklad för det franska laddinfrastrukturnätet. CTEK är redan idag ett väletablerat varumärke i Europa. Satsningen på den franska marknaden är en del av en ambitiös tillväxtplan för fortsatt expansion av CTEK:s produkter för elektriska fordon över hela Europa.

Frankrike är en av Europas största marknader för laddbara fordon och försäljningen av såväl plug in-hybrider som helelektriska fordon har fortsatt öka under 2022. Nästa år minskar bonusen för nyinköp av elbilar i Frankrike, men den är ändå betydande med EUR 5 000.

”Vi ser Frankrike som en viktig marknad för våra produkter. Frankrike är också en föregångare när det gäller att hjälpa förare gå över till laddbara fordon, bland annat har regeringen lanserat en plan som låter förare leasa elbilar för bara 100 Euro i månaden. Med ett gediget erbjudande och starkt team är jag övertygad om att vi kommer kunna växa i Frankrike”, säger Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facility på CTEK.

För att möta det växande behovet av elbilsladdning i Frankrike har CTEK tagit fram en ny laddare som är utformad för att uppfylla IP XXD-laddningskraven, och är anpassad till den franska marknaden. EV-laddaren har T2S-uttag av typ 2 med petskydd, extra kontaktskydd, för att motsvara de säkerhetsstandarder som krävs i Frankrike.

”Säkerhetsnormerna och bestämmelserna varierar i Europa och i Frankrike är det obligatoriskt för hushållsuttag att vara utrustade med ett extra petskydd. Skyddet har införts för att minska risken för kontakt med elektriska komponenter”, förklarar Cecilia Routledge.

Den nya laddaren, som fått namnet CHARGESTORM® CONNECTED 2 Shutter, finns i åtta olika modeller, med enkel eller dubbel utgång och en laddningshastighet mellan 3,7 och 22 kW.

CTEK:s portfölj av produkter och lösningar inom elbilssegmentet innefattar allt från laddboxar i hemmet till större företag- och kommersiella installationer med många laddningsstationer som har behov av lastbalansering, övervakning och betallösningar. Därtill tillhandahåller CTEK teknisk support och kundservice.

Katharine Parker, Group Communications Manager

Tel: +44 (0)7974 141266

E-mail: katharine.parker@ctek.com

Företaget utvecklar en rad olika produkter för fordonsbranschen, från 12V & 24V-laddare till laddningslösningar för elfordon.

Produkterna säljs via globala distributörer och återförsäljare, till fler än 50 av världens ledande fordonstillverkare samt genom laddningsoperatörer, fastighetsägare och andra organisationer för att ge tillgång till el-laddningsinfrastruktur.

Mer information om CTEK finns på www.ctek.com