Boeing NetJets bakom Lufthansa Technik stororder av Zonal Comfort TM System från CTT System AB

TM Boeing NetJets bakom Lufthansa Technik stororder av Zonal Comfort System från CTT System AB. I samband med NBAA´s (National Business Aviation Association) årliga mässa avseende Business Jets flygplan, som i år avhålls i New Orleans, meddelades vid en presskonferens att Boeing Business Jet och NetJets bildat gemensamt bolag under namnet Boeing NetJets. Bolaget meddelade vidare att man har beställt inredning av 10 st BBJ flygplan från Lufthansa Technik samt option på ytterligare 20 st BBJ. Boeing NetJets affärsidé är att erbjuda andelar av affärsflygplan sk. "Fractional Ownership". Bakom NetJets ligger den amerikanska affärsmannen till lika dollarmiljardären Warren Buffet. "Detta är förmodligen den största och mest prestigefyllda ordern inom segmentet affärsflygplan på lång tid. Mervärdet för CTT är mycket stort och innebär ett absolut genombrott för oss inom detta växande segment", kommenterar CTT Systems Sälj- & Marknadschef Gunnar Nilsson direkt från New Orleans. CTT Systems utvecklar och säljer ett patenterat system för avfuktning av TM flygplan, Zonal Drying systemet. Genom avfuktningen förhindras kondensering av luftens fukt på insidan av flygplanskroppen. Utöver de ekonomiska fördelarna som uppnås genom att flygplanen inte längre behöver frakta dyrt kondensvatten, vilket bidrar till högre bränslekostnader, kan korrosion och störningar i de elektriska systemen minskas, komforten höjas och underhålls-kostnaderna sänkas. Under 1999 påbörjades även framtagning TM av ett komplett fuktkontrollsystem Zonal Comfort System som syftar till att höja komforten i kabinen samtidigt som kondensbildning elimineras TM via Zonal Drying Systemet. CTT har idag följande kunder: Martinair avseende B767-300 och MD11 Jet Aviation avseende Excecutive flygplan B767-200, B757-200 och Boeing Business Jet KLM Royal Dutch Airlines avseende MD11 och B767 Austrian Airlines avseende MD80 LTU avseende Airbus A330 Raytheon Systems Company avseende NASA/DLR SOFIA-projektet (Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy) Lufthansa CityLine avseende Canadair Regional Jet TM Lufthansa Technik avseende Zonal Comfort System för Boeing Business Jet Swissair avseende MD11 SAS avseende komplett fuktkontrollsystem för SAS´s B767 flygplan STERLING EUROPEAN AIRLINES avseende Boeing B737-800 NG (Next Generation) CTT Systems AB, med säte i Nyköping, är noterad vid OM Stockholmsbörsen AB O-lista. För ytterligare information vänligen kontakta: Torbjörn Johansson VD CTT Systems AB Tel: 0155-284410 Fax: 0155-290884 E-post: torbjorn.johansson@ctt.se Gunnar Nilsson Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB 0155-284410 0155-290884 gunnar.nilsson@ctt.se Hem sida:www.ctt.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00470/bit0002.pdf