Rethinking Care Sweden AB ökar utvecklingstakten inom IT med stärkt projektledning och samarbete med Polar Cape Consulting AB

Rethinking Care Sweden AB:s (”Rethinking Care”) IT-bolag, Agilit Svenska AB (”Agilit”), har tecknat avtal om samarbete med Polar Cape Consulting AB (”Polar Cape”) inom applikationsutveckling. Rethinking Care har även rekryterat Annika Kortell Stenmark som projektledare för att öka utvecklingstakten av IT-verktyg och portaler, samtidigt som Gunnar Strand lämnar sin tjänst i Agilit. Kortell Stenmark tillträder sin tjänst 20 februari 2017.

Agilit utvecklar och levererar IT-verktyg till externa kunder inom hälsa och vård samt ansvarar för utveckling av de IT-plattformar som ingår i Rethinking Cares helhetskoncept inom hälsa och vård.

Avtalet med Polar Cape innebär att Agilit får tillgång till experter inom projektledning, IT-arkitektur, test och IT-utveckling i Sverige och Makedonien. Avtalet ger Agilit möjlighet att öka eller reducera sina utvecklingsresurser efter behov. Samarbetet startar omgående och ökar utvecklingstakten av den egna verksamhetens IT-plattformar men  ger också möjligheter  att klara den externa leveransen av IT-verktyg.

Annika Kortell Stenmark övertar ansvaret för all projektledning och IT-utveckling i koncernen, samtidigt som Gunnar Strand lämnar sin tjänst i Agilit. Kortell Stenmark har en gedigen erfarenhet från systemutveckling och digitalisering av vården.  Hon har en bakgrund som sjuksköterska påbyggt med datautbildning och har arbetat med IT sedan år 2000. Kortell Stenmark har ansvarat för omfattande testarbete samt varit ledare för större IT-projekt som senior konsult bland annat för IBM Svenska AB.  Hon kommer senast från ett uppdrag som projektledare och samordnare för digitalisering av Folktandvården i tretton landsting. Kortell Stenmark börjar hos Agilit den 20 februari 2017, samtidigt som Gunnar Strand går vidare till nytt uppdrag utanför bolaget.

Rethinking Care:s VD Fredrik Thafvelin kommenterar:

-Vi är inne i en fas där utvecklingstakt och projektledning blir allt viktigare för oss varför vi ser på detta som en både nödvändig och naturlig del i utvecklingen av bolaget. Kraftfull projektledning och koordinering med våra andra verksamheter, liksom tillräckliga programmeringsresurser, är kritiska framgångsfaktorer. Vi tackar Gunnar Strand för hans gedigna insatser under de två år han verkat i bolaget och bidragit starkt till den IT-miljö vi har idag.

Polar Cape:s VD Simon Forshaw kommenterar:

-Vi ser fram emot att få vara med på den spännande resa Agilit och Rethinking Care har framför sig och att få hjälpa dem med utvecklingen av både deras interna och externa applikationer.  Vi på Polar Cape har ett starkt fokus på att leverera affärsvärde vilket kräver både verksamhetskunnande och teknisk kompetens. Genom vår unika kombination av near-shore-utveckling, lokala experter och en effektiv, agil leveransprocess får Agilit ut det mesta av sina investeringar.

Fredrik Thafvelin – VD

Denna information är sådan information som Rethinking Care Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2017 kl. 08.00 CET.

Rethinking Care Sweden AB (559049-5254) introducerar ett helhetskoncept inom vård och hälsa, uppbyggt på tre samverkande verksamhetsområden – ”Software as a service”, ”Care as a service” och ”Health as a service”, baserade på hög kompetens inom såväl hälso- och sjukvårdstjänster som IT-verktyg utvecklade för vården. Målet är enkelt och tydligt: mer vård och mindre resursanvändning med hjälp av IT-teknik och ett nytänkande inom leveransprocesser. Läs mer på www.rethinkingcare.se.