Cybercom anpassar verksamheten i södra Sverige

Till följd av en förändrad lokal marknad i Malmö- och Lundregionen anser Cybercom det nödvändigt att minska antalet anställda i södra Sverige. Ett varsel som berör 80 anställda läggs idag.

– Våra två största telekomkunder i regionen har avsevärt minskat på sina verksamheter och vi vet att de kommer att fortsätta att minska lokalt under 2010. Detta påverkar hela regionen kraftigt och nu även Cybercom. Vi anpassar oss därför för framtiden när det gäller framförallt viss utveckling och testverksamhet, där vi ser en förändrad marknadssituation, säger Thomas Barge, vd för Cybercoms verksamhet i södra Sverige. Cybercom fortsätter samarbetet med dessa kunder lokalt och ökar samtidigt leverans från Cybercoms verksamheter i östra Europa och Asien. – Vi vill agera snabbt i linje med våra kunders förändrade efterfrågan. Detta varsel är lokalt betingat och isolerat till specifik kompetens. Vi har haft många mycket goda år i södra Sverige, inte minst under 2009, vilket bland annat beror på samarbetet vi har med telekombolagen i regionen. Den här förändringen är ett naturligt steg i takt med att våra kunder i allt högre grad outsourcar vissa typer av uppdrag utanför Norden. Vi växer fortfarande med båda kunderna i andra regioner av vår verksamhet, säger Patrik Boman, koncernchef Cybercom Group. Cybercom har 360 anställda i Skåneregionen, och efter fullt genomfört varsel kommer Cybercom fortsatt att vara ett av de största konsultbolagen i regionen med 280 anställda. – Vi har ett starkt renommé i Öresundsregionen och satsar fokuserat på säljarbete i både Köpenhamn och Skåne för att möta det förändrade behovet på marknaden, säger Thomas Barge. Med anledning av kundernas kommunicerade sparprogram berörs Cybercoms uppdrag i södra Sverige från och med mitten av mars 2010. Kostnaden för full exekvering av varslet bedöms bli cirka 28 MSEK och kommer att tas i första kvartalet 2010.