Cybercom utsedd till partner för uppkopplade fordon

Cybercom har blivit utsedd till industriexpertpartner åt Ericsson för utveckling av tjänster och produkter för fordonsindustrin. Under Mobile World Congress i Barcelona i nästa vecka kommer Cybercom att visa upp ett koncept för att koppla upp föraren och fordonet till molnet med Ericssons produkt Multiservice Delivery Platform som bas.

– Vi är glada över att samarbeta med en branschledare som Ericsson. Tillsammans arbetar vi med att ta fram en komplett lösning för att koppla upp föraren och fordonet. För oss är Multiservice Delivery Platform en väl beprövad och konkurrenskraftig telekomplattform som lämpar sig mycket väl för lösningar till fordonsindustrin, säger Magnus Carlsson på Cybercom. Konceptet kommer att visas i Ericssons Pavilion i hall 6 i Barcelona under Mobile World Congress som startar den 27 februari.

Det molnbaserade konceptet väntas ge nya intäktsmöjligheter inte bara för biltillverkarna utan även för nätverksoperatörerna. Ericsson får i sin position som världsledande telekomleverantör mängder av förfrågningar från sina kunder kring uppkopplade fordon och andra enheter. Cybercom bidrar som partner med expertkompetens om fordonsindustrin.

Multiservice Delivery Platform, MSDP, är en plattform för multimedia tjänster som används av mer än hundra mobiloperatörer, banker och mediabolag världen över och når nära en miljard slutanvändare.

Cybercom är ledande inom utveckling av infotainmentsystem för fordonsindustrin och utvecklar avancerade lösningar till globala lastbils- och biltillverkare. Cybercom tillhandahåller affärsrådgivning och integration av Multiservice Delivery Platform. Vidare kan Cybercom ta en ledande roll kring certifiering och styrning av applikationer, liksom kundanpassning, design och utveckling av infotainmentlösningar.

Magnus Carlsson chef uppkopplade fordon, Cybercom Sverige +46 701 88 88 51

Johan Wallin, affärsområdeschef Cybercom Sverige +46 703 79 22 26

Anna Trane, PR & Brand Manager, Cybercom Group +46 708 84 74 69

Om Cybercom. Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör inom telekom management, connected devices, Internettjänster och säkerhet. Cybercom har runt 1 600 anställda och Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har egna kontor i 9 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.