Cyxone undersöker ytterligare autoimmuna sjukdomar

Cyxone kommer i samarbete med det Medicinska Universitetet i Wien genomföra en studie med en cyklotid i etablerad djurmodell för inflammatorisk tarmsjukdom. Studien kommer att starta efter årsskiftet 2017/2018.

Arbetet med att utveckla T20K för multipel skleros har visat att cyklotider har utmärkta läkemedelsegenskaper. De cellulära processer som T20K påverkar har av oberoende forskare visat sig vara betydelsefulla även för andra autoimmuna sjukdomar.

Studien av inflammatorisk tarmsjukdom är ett led i Cyxones strategi att undersöka om cyklotider under befintligt patent skulle kunna utvecklas för andra autoimmuna sjukdomar än multipel skleros.

Inflammatorisk tarmsjukdom drabbar ungefär 1 % av populationen i västvärlden och ökar i länder med ökad levnadsstandard.

Framåtriktad information
Denna rapport innehåller framåtriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamheten inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Cyxone AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 oktober 2017 kl. 15.15 CET.

Cyxone AB (publ) är ett biomedicinskt bolag som utvecklar läkemedel baserat på en typ av naturliga växtproteiner, s.k. cyklotider. Cyklotidteknologin har förutsättningar att kunna ge nya läkemedel med fördelaktiga farmakologiska effekter på sjukdomar som idag saknar effektiva och säkra behandlingar. Bolaget fokuserar på utvecklingen av substanser som hämmar nyckelprocesser i kroppens celler som är typiska för olika immunsjukdomar som t ex multipel skleros och ledgångsreumatism. Cyxones Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank som nås på telefon 08-4638000.