Dacke Industri förvärvar Arcos Hydraulik AB

Dacke Industri har idag förvärvat samtliga aktier i Arcos Hydraulik AB.

Arcos Hydraulik bedriver konstruktion, tillverkning, renovering och försäljning av avancerade, kundanpassade hydraulcylindrar och specialprodukter främst till nordiska industrikunder. Bolaget omsätter drygt 70 MSEK vid sin anläggning i Borlänge, med ca 45 anställda och är en ledande aktör inom sitt verksamhetsområde.

Säljare är Stefan och Ewa Helgesson samt Owe Lindkvist, alla verksamma i bolaget.

Arcos Hydrauliks VD Ewa Helgesson: ” Dacke Industris strategi, företagskultur och värderingar stämmer bra överens med våra egna och Arcos Hydrauliks. Under senare år har Arcos Hydraulik haft en stark utveckling, med Dacke Industri som ägare kommer företaget kunna fortsätta utvecklas och vi ser fram emot att skapa ett ännu starkare företag tillsammans med den nya ägaren.”

Dacke Industris VD Börje Vernet: ”Arcos Hydraulik är ett starkt bolag som passar utmärkt in i Dacke Industris strategi och vi ser fram emot att stödja bolagets fortsatta tillväxt.”

VD Ewa Helgesson och övriga säljare fortsätter i sina nuvarande befattningar inom Arcos Hydraulik.

Dacke Industri bildar 2 cylinderverksamheter; PMC Cylinders och Arcos Hydraulik

• PMC Cylinders i Vaggeryd med inriktning mot internationella OEM-kunder inom det mobila segmentet
  • Arcos Hydraulik i Sävsjö, Borlänge, Nastola och Hällaryd med inriktning mot kunder inom industri, energi och marint i norra Europa

Dacke Industris VD Börje Vernet: ”Genom en fokusering av cylinderverksamheten mot respektive kundgrupp räknar vi med goda förutsättningar för respektive verksamhets konkurrenskraft, utveckling och lönsamhet. Komplementet från Arcos Hydraulik är mycket värdefullt för vår industridel, samtidigt som ett större investerings-program genomförs i Vaggeryd för fortsatt utveckling av mobildelen.”

PMC Cylinders VD Håkan Säberg: ”En uppdelning av PMC Cylinders i två bolag är ett naturligt steg i bolagets utveckling för att maximera kundnyttan. Inom den mobila verksamheten kommer nu 35 MSEK investeras under 1,5 år med fokus på kvalitet, leveranssäkerhet, arbetsmiljö, kapacitet och produktivitet.”

Genomförandet av den nya företagsstrukturen och organisation planeras att ske under juni 2018. Samråd och MBL-förhandling med berörda fackliga organisationer pågår för närvarande.

Helsingborg 14 maj 2018

Börje Vernet
Dacke Industri, VD
+46 70 298 4667

Dacke Industri är en långsiktig ägare som investerar i innovativa teknikföretag med fokus på kundanpassade komponenter och system. Vi tillför industriellt kunnande, ett starkt nätverk och bibehåller en entreprenöriell miljö i våra bolag. Bolagen har en mycket hög grad av självständighet och drivs decentraliserat.