Dannemora tecknar avtal om provleverans till Rogesa

DANNEMORA TECKNAR AVTAL OM PROVLEVERANS TILL ROGESA

Dannemora Mineral har tecknat avtal med det tyska stålföretaget Rogesa (Roheisengesellschaft Saar mbH) om leverans av ca 10 000 ton järnmalmsprodukter. Leveransen sker under andra kvartalet i år och malmen kommer att användas för en fullskalig provproduktion i ett av företagets stålverk, varefter förhandlingar om ett långfristigt leveransavtal kan inledas.

Dannemora Mineral har tidigare tecknat avtal om provleverans av järnmalmsprodukter till det österrikiska stålföretaget voestalpine samt de tyska stålföretagen Salzgitter och ThyssenKrupp.

De fyra företagens årliga järnmalmskonsumtion uppgår totalt till ca 37 miljoner ton. Dannemora Mineral kommer vid fullt kapacitetsutnyttjande att årligen producera 1,5 miljoner ton järnmalm.

Staffan Bennerdt, VD och koncernchef i Dannemora Mineral: "Vi ser en oerhört stark marknad för närvarande och förhandlar även med andra stålföretag om provleveranser. Vi räknar med att kunna offentliggöra ytterligare avtal under våren.

Den första provleveransen som vi skeppade till voestalpine i december 2009 har nu fullskaletestats och provet har fallit ut helt enligt kundens förväntan. Vi räknar med att påbörja förhandlingarna om ett långt leveransavtal med voestalpine i anslutning till avtalsförhandlingarna med övriga stålföretag. Vår största utmaning för närvarande är att hinna producera malm till alla de kunder som önskar få provleveranser från oss"

Pressmeddelandet i sin helhet kan laddas ned från nedanstående länk: