Ökad livslängd för Dannemora järnmalmsgruva

Dannemora Minerals nya uppskattning av mineralreserven i järnmalmsgruvan i Dannemora redovisades i ett pressmeddelande den 12 januari 2012. Mineralreserven är klassificerad som sannolik enligt nationell och internationell standard baserad på den australiensiska JORC-koden och har ökat med 6,9 miljoner ton till totalt 35,1 miljoner ton (tidigare 28,2) och järnhalten bedöms uppgå till 35,3 % (tidigare 36,2).

Baserat på den nya bedömningen av mineralreservens storlek har brytplanen för gruvan omarbetats. Gruvans livslängd ökar med ca 2 år till totalt ca 15 år mot tidigare uppskattad livslängd på ca 13 år.

Vid planerad produktion på ca 1 500 000 ton järnmalmsprodukter per år uppskattas Dannemoras produktionskostnaden, eller s.k. cash cost (produktionskostnad inklusive transport och alla övriga omkostnader ut till hamn), uppgå till 265 kronor per ton färdig produkt. Detta motsvarar knappt 40 US dollar per ton vid nuvarande dollarkurs (6,65 kronor).

Den nya, utökade mineralreserven är delvis ett resultat av den begränsade gruvnära prospektering bolaget hittills har genomfört. Den gruvnära prospekteringen kommer att fortsätta under hela gruvans livslängd och Dannemora Mineral bedömer utsikterna för att ytterligare utöka gruvans mineralreserv som mycket goda. Andra faktorer som påverkat tonnaget är en förändring av modell cut-off (gränshalt) från 30 procent Fe till 20 procent Fe samt en mer genomarbetad densitetsfunktion.

Dannemora Mineral har projekterat alla fasta installationer som t ex det nya sovringsverket och den nya uppfordringsanläggningen (malmhissen) för en produktionskapacitet på 2 000 000 ton järnmalmsprodukter per år och när en sådan högre produktionsnivå nås kommer bolagets cash cost sannolikt att bli lägre än den ovan angivna.

Läs pressmeddelandet nedan