• Daxcom/

Daxcom levererar tillsammans med Telenor tjänsten Skype for Business till företagskunder i Sverige

Report this content

Daxcom AB, svensk leverantör av kommunikationstjänster och -lösningar, lanserar nu tillsammans med Telenor tjänsten Skype For Business till svenska företagskunder. Skype for Business ger användarna och företaget en helt flexibel lösning som gör att man kan arbeta var man vill, när man vill. Lösningen är integrerad med Telenors mobilportfölj och levereras enkelt till slutkunden utan att företaget behöver ha någon lokal kompetens. Daxcom tecknade under våren ett stort avtal med Martin & Servera och Telenor har under senare tid, tillsammans med Daxcom värvat flera viktiga kunder i Sverige. Lanseringen av Skype for Business blir ytterligare ett steg i arbetet att växa i Sverige och ta fler marknadsandelar på företags- och tjänstesidan.

Daxcom AB, dotterbolag till Datametrix och en del av Telenorkoncernen, lanserar tillsammans med Telenor tjänsten Skype for Business i Sverige och kompletterar sin tjänsteportfölj inom mobilitet och UC. Syftet är att kunna erbjuda nya och gamla kunder på företags- och tjänstesidan en helt ny integrerad unified communication (UC) -lösning. Lösningen är en del av Daxcoms företagsanpassade molntjänster och blir i Telenors tjänsteportfölj en integrerad tjänst, exempelvis som mobil anknytning med samma nummer som huvudabonnemanget. Daxcom etablerade sig bara för några år sedan i Sverige och har med Frank Svendsen som vd kunnat slå sig in på flera marknader inom telekomsektorn och ökat omsättningen med 50 procent jämfört med samma period 2015.

– Vi ser en stor efterfrågan på marknaden av den här typen av molnbaserade UC-tjänster då många företag vill kunna kommunicera på ett mer flexibelt sätt, utöver traditionella röstsamtal även exempelvis chatt och video, säger Carl-Fredrik Lidman, Head of Product Management på Telenor. Telenor ser nu en möjlighet att skapa ett mer unikt kundvärde genom att kunna erbjuda Skype For Business som ett integrerat komplement till övriga tjänster i produktportföljen, samtidigt som man fördjupar vårt samarbete med Daxcom och Microsoft.

Tjänsten erbjuds som en molnbaserad tjänst till alla företagskunder. Skype For Business-applikationen kan distribueras och installeras enkelt på de telefoner och datorer där tjänsten ska användas och synkroniseras sedan med kundens Active Directory för att förenkla hanteringen av exempelvis lösenord. Utöver traditionella röstsamtal finns funktioner som chatt, videomöte, skärmdelning, kalenderintegration och närvarostatus. Förutom detta tillhandahåller Telenor och Daxcom även BusinessCloud 2 Meet, en videotjänst som fungerar oberoende om användaren har UC-klient eller videokonferensutrustning från Cisco, Microsoft eller annan producent.

– Vi ser detta som ett bevis på det goda samarbete vi har med Telenor som nu börjar materialisera sig mer och mer i Sverige, där vi fungerar som Telenors systemintegratör, berättar Frank Svendsen vd på Daxcom. Genom den nya molntjänsten kan vi bredda vårt erbjudande i Sverige och lägga grunden för fler molntjänster. Telenor har kunnat erbjuda tjänsten under ett år i Norge och genom att lansera tjänsten i Sverige blir detta ett viktigt strategiskt steg för Daxcom och Telenor på den svenska företagsmarknaden.

För mer information, kontakta:
Frank Svendsen, vd för Daxcom,

tel: + 46 72 968 1432,
epost: frank.svendsen@daxcom.se

Om Daxcom AB
Daxcom AB levererar kommunikationstjänster och – lösningar baserat på behov och vad som ger ett riktigt värde för Daxcoms kunder. Företaget levererar molnbaserade tjänster, kommunikation som tjänst och kundunika lösningar.

Daxcom AB fokuserar på innovativa lösningar och tjänster som skapar affärsnytta för deras kunder. Företaget erbjuder lösningar från ledande leverantörer såsom Cisco, Microsoft och Enghouse. Daxcom AB är bland annat Cisco Gold Partner och Microsoft Gold Partner.

De lösningar Daxcom levererar innefattar design, konsulttjänster, drift- och supporttjänster, säkerhet, nätverk- och operatörstjänster via Telenor Sverige AB. Daxcom är ett helägt dotterbolag till norska Datametrix AS och tillhör därigenom Telenorkoncernen. Daxcom har ett nära samarbete med Telenor Sverige.