• DBT CAPITAL AB/

DBT Företagslån blir första långivare att lansera lösning för hanteringen av digitala löpande skuldebrev och andra digitala innehavardokument

Report this content

Utmanaren DBT Företagslån lanserar Enigio Times unika lösning trace:original för hantering av digitala löpande skuldebrev. De blir därmed första långivaren på marknaden att använda sig av digitala innehavardokument.

Genom att integrera de senaste tekniska innovationerna vill DBT säkra en bättre och mer effektiv kundresa. Med hjälp av trace:original kan DBT skapa digitala originalhandlingar och därmed helt slippa pappersoriginalet, något som hittills inte varit möjligt. DBT lanserar därmed en helt unik lösning på marknaden.

­­– Fram tills nu har teknik och regelverk hindrat digitalisering av vissa delar av låneprocessen, då till exempel löpande skuldebrev i egenskap av innehavardokument måste upprättas som originalhandlingar. Genom att använda trace:original skapar vi en smidig digitaliserad process för våra kunder. Kunden kan signera originalhandlingar på distans med BankID utan att göra avkall på regelefterlevnad eller säkerhet, säger Alexis Kopylov, vd DBT Företagslån.

– Vi är mycket glada att DBT blir den första kunden som kommer skapa digitala innehavardokument med vår teknik. De har höga ambitioner, snabba beslutsprocesser och de vill vara i framkanten av digitaliseringen. DBT kan nu förbättra, förenkla och göra finansieringsprocessen snabbare och smidigare för Sveriges små och medelstora företag, säger Göran Almgren, medgrundare och vd, Enigio Time.

Om Enigio Time
Enigio Time erbjuder innovativa och patenterade lösningar för digitalisering och långtidsbevarande av all typ av digital information. Lösningarna möjliggör proveniens, dataintegritet och spårbarhet. Enigio Times nya lösning trace:original gör det möjligt att ersätta dokument som tidigare endast kunnat upprättas på papper. Därmed kan värdehandlingar såsom skuldförbindelser, frakthandlingar, remburser, testamenten, hyresavtal och andra originalhandlingar digitaliseras.

För mer information kontakta gärna:
Alexis Kopylov, vd DBT, mail: alexis@dbtforetagslan.se tfn: 073-352 33 79
Göran Almgren, vd Enigio Time AB: goran.almgren@enigio.com tfn: 070-641 77 76

DBT Företagslån grundades med ambition om att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små- och medelstora företag. Vi förstår entreprenören, begriper affären och vi hjälper företag att växa. Vi är ingen fyrkantig storbank eller oskäligt snabblån. Vi erbjuder företagslån mellan 2 till 20 MSEK med en effektiv ränta 6-10%, inga övriga avgifter. DBT är registrerat hos finansinspektionen.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Fram tills nu har teknik och regelverk hindrat digitalisering av vissa delar av låneprocessen, då till exempel löpande skuldebrev i egenskap av innehavardokument måste upprättas som originalhandlingar. Genom att använda trace:original skapar vi en smidig digitaliserad process för våra kunder. Kunden kan signera originalhandlingar på distans med BankID utan att göra avkall på regelefterlevnad eller säkerhet.
Alexis Kopylov, vd DBT Företagslån
– Vi är mycket glada att DBT blir den första kunden som kommer skapa digitala innehavardokument med vår teknik. De har höga ambitioner, snabba beslutsprocesser och de vill vara i framkanten av digitaliseringen. DBT kan nu förbättra, förenkla och göra finansieringsprocessen snabbare och smidigare för Sveriges små och medelstora företag.
Göran Almgren, medgrundare och vd, Enigio Time