DBT växer med ännu en topprekrytering

Truls Stattin ansluter till långivaren DBT. Därmed blir han den tredjenyckelpersonen i uppstickaren DBT, som lånar ut pengar till etablerade tillväxtföretag.

Närmast kommer Truls Stattin från nederländska NN Investment Partners, där han har byggt kvantitativa utvärderings- och analysmodeller. Han har också erfarenhet från start up-världen efter sin tid på Funder Sweden.

På DBT kommer Truls Stattin att ta en aktiv del i DBT:s fortsatta utveckling av de digitala analys- och scoringmodellerna. Han kommer även att stötta teamet med kundrelationerna och utvärderingen av låneförfrågningarna.

Jag fastnade för DBT:s fokus på etablerade tillväxtbolag, den skalbara modellen och det starka teamet. Jag ser fram emot att få vara med på DBT:s fortsatta resa och skapa bättre tillväxtförutsättningar för alla små- och medelstora företag.”

Truls Stattin, Affärsanalytiker

”Vi är väldigt glada att få med Truls i DBT-teamet. Hans erfarenhet från kvantitativ och praktisk företagsanalys blir en värdefull tillgång i den fortsatta utvecklingen av DBT. Nu ser vi fram emot att fortsätta bygga DBT:s team med fler grymma personer.”

Alexis Kopylov, VD

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA: Alexis Kopylov, alexis@dbtforetagslan.se tfn. 08 411 20 20

DBT är en nytänkande långivare som hjälper företagare och entreprenörer att ta tillvara på attraktiva affärsmöjligheter genom att erbjuda företagslån på 2 till 20 miljoner kronor. DBTs kunder är små- och medelstora svenska tillväxtföretag med en omsättning på 10-200 MSEK. De har en beprövad affärsmodell med minst två års historik, positiva kassaflöden och är verksamma i alla branscher förutom fastigheter.

Om oss

DBT grundades med ambition om att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små- och medelstora företag genom att erbjuda dem den finansiering de behöver och förtjänar. Vi förstår entreprenören, begriper affären och hjälper företag att växa. DBT är registrerat hos finansinspektionen och har garanti på innovationslån från Europeiska Investeringsfonden. DBT listades nyligen av Sifted som ett av utvalda svenska start-ups att följa under 2020.