Be alla de sjukskrivna om ursäkt, Husmark Pehrsson!

Idag har riksdagen återigen debatterat regeringens haveri i sjukförsäkringen. Den samlade oppositionen kräver nu att regeringen ber de drabbade om ursäkt. För drygt tre månader sedan tvingades cirka 15 000 personer ut ur sjukförsäkringen, inte för att de blivit friska utan för att de passerade en administrativ tidsgräns.

Då, före årsskiftet, när många människor var oroliga för vad som skulle hända när man blev utförsäkrad, sa socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson att det bara var personer med arbetsförmåga som skulle överlämnas till Arbetsförmedlingen. De som inte hade arbetsförmåga skulle bli kvar i sjukförsäkringen och få förlängd sjukpenning. Detta trots att reglerna skulle tillämpas restriktivt. Nu, när verkligheten hunnit ikapp, visar det sig att 40 procent av de personer som utförsäkrades är så sjuka att de inte klarar att delta i någon form av aktivitet på Arbetsförmedlingen.

Då, när människor var oroliga för sin ekonomi, sa arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin att de allra flesta skulle få höjd ersättning när de blev utförsäkrade. Nu vet vi att hälften av dem fick sänkt ersättning, de flesta med mer än 1 000 kronor i månaden.

- Vi vill ha en helt annan politik. Den som kan jobba ska självklart göra det. Men den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till en sjukförsäkring som ger rehabilitering, snabb hjälp att komma tillbaka till ett friskare liv och ersättning under den tid det tar, säger Veronica Palm, Socialdemokraterna.

- Trots att Cristina Husmark Pehrsson lovade att de som var för sjuka för att gå till Arbetsförmedlingen skulle få vara kvar i sjukförsäkringen visar det sig nu att människor inte ens har fått sina ansökningar om förlängd sjukpenning prövade. Orsaken är att regeringen väntade in i det längsta med de regler som var nödvändiga för att svårt sjuka människor skulle få fortsätta vara sjuka. Det är inte tillständigt, säger LiseLotte Olsson, Vänsterpartiet.

- Många människor har drabbats hårt av utförsäkringarna. Att människor, på grund av regeringens senfärdighet, inte ens fått sina ansökningar prövade i sak är orimligt. Det minsta regeringen kan göra är att be dessa människor om ursäkt, kräver Gunvor G Ericson, Miljöpartiet.

För mer information Cecilia Eklund Pressekreterare för Veronica Palm (s) 070-5663888

LiseLotte Olsson, Vänsterpartiet 070-296 52 00

Gunvor G Ericson, Miljöpartiet 070-795 22 80