Ny Delmi-rapport: Valdeltagande och representation – Om invandring och politisk integration i Sverige släpps i dag

I en ny antologi från Delegationen för migrationsstudier (Delmi) undersöker tolv forskare från olika discipliner utlandsföddas valdeltagande och politiska representation. I vilken utsträckning röstar olika grupper av utlandsfödda och deras barn, och vilka partier röstar de på? Vad kan förklara utlandsföddas underrepresentation i politiska organ? Hur arbetar de politiska partierna med sina nomineringar? Vilken roll spelar etniska föreningar för det politiska deltagandet? Vad vet vi om satsningarna på att främja valdeltagandet bland utrikes födda?

Rapporten Valdeltagande och representation – om invandring och politisk integration i Sverige kan laddas ner på Delmis hemsida (www.delmi.se) från och med onsdag den 6 september. Samma dag presenteras den vid ett öppet seminarium i Rosenbad. Vid seminariet medverkar bl.a. Pieter Bevelander, professor i internationell migration och etniska relationer, Malmö Högskola; Mikael Spång, docent i statsvetenskap, Malmö Högskola; Gunnar Myrberg, docent i statsvetenskap, Uppsala universitet; Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot i Vänsterpartiet och Marie Demker professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet.

För frågor om rapporten, kontakta:

Sara Thalberg, Delmi

E-post: sara.thalberg@regeringskansliet.se