DGC tecknar stort driftkontrakt av molntjänster med Applicate

Applicate, ett ledande företag inom utveckling och drift av kundanpassade informationssystem, har valt DGC som ny leverantör av IT-infrastrukturtjänster. DGC skall leverera kapacitetstjänster, även så kallade molntjänster, såsom virtuella och fysiska servrar, disklagring och backup till Applicate. Avtalet sträcker sig över tre år och beräknas vara värt cirka 20 mkr. Applicate är en ny kund till DGC.

Istället för att köpa hårdvara och drifta sin IT-infrastruktur i egen regi kommer Applicate att köpa IT-infrastruktur som en tjänst av DGC. Initialt skall DGC leverera kapacitetstjänster (IaaS) som virtuella och fysiska servrar, disklagring (SAN) och backup. Applicate får tillgång till DGCs prisbelönta servicedesk som genomför avancerad övervakning av infrastrukturen. DGC skall leda migreringsprojektet och ansvara för att flytta Applicates befintliga miljö till DGCs kapacitetstjänster. – Vi har under första kvartalet genomfört en upphandling avseende kapacitetstjänster där fem olika leverantörer kvalificerade sig till slutomgången, DGC valdes som det för oss bästa alternativet. DGCs erbjudande ger Applicate ökad flexibilitet att snabbt och enkelt möta kunders behov av tillväxt i form av kapacitet och utökat behov av nya tjänster. Detta kombinerat med hög servicenivå och kvalitet kommer att ge oss positiva effekter och fördelar på marknaden, säger Yvonne Westman, vd på Applicate. – Vi är stolta och glada över att Applicate väljer oss som leverantör. Vi erbjuder moderna IT-infrastrukturtjänster med en tydlig och enkel prissättning som följer kundens kapacitetsförbrukning. Med vår skalbara lösning får Applicate en förutsägbar och lägre kostnad för sin IT-infrastruktur jämfört med den lösning som de idag driftar i egen regi. Vi är övertygade om att den här typen av molntjänster kommer att efterfrågas allt oftare när företag och offentlig sektor upphandlar IT-infrastrukturlösningar i framtiden, säger Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd för DGC.