DigiPlex delade ut priset Årets hållbara projekt till Renova vid CIO Awards 2018

DigiPlex, det ledande datacenterföretaget i Norden, har delat ut priset Årets hållbara projekt till Renova för dess kundportalslösning. Prisceremonin hölls under CIO Awards 2018 vilken ägde rum på Berns Salonger i Stockholm igår.

- Då hållbarhet är en hörnsten i DigiPlex affärsstrategi är vi oerhört stolta över att dela ut priset för Årets hållbara projekt till Renova för dess innovativa kundportalslösning som genom en generös spridning av information och visualiserad kunskap bidrar både till miljömässig hållbarhet och ökat ekonomiskt värde, säger Fredrik Jansson, Chief Strategy & Marketing/Communications Officer på DigiPlex som delade ut priset till Renova.

I Renovas kundportal kan kunderna se miljö- och återvinningsaspekterna av sitt avfall; hur länge en lägenhet kan värmas upp när det brännbara avfallet används till fjärrvärme, hur många nya förvaringsbehållare som kan tillverkas av avfallet med mera. Renovas uppgift är att arbeta för hållbarhet och vinst och att illustrera information till kunder är en del av detta.

Liksom Renova så strävar DigiPlex efter nya innovativa sätt att bli än mer hållbara. Datacenterindustrin är mycket energikrävande och står idag för tre procent av världens energiförbrukning och två procent av koldioxidutsläppen. Valet av datacenter är därför avgörande i ett företags affärsstrategi och miljöarbete. CIO Awards och Årets hållbara projekt är ett utmärkt tillfälle för DigiPlex att öka medvetenheten i branschen kring hållbarhetsfrågan, och att sätta fokus på den stora inverkan på miljöfrågor it-chefer, som många gånger är de som väljer datacenter, faktiskt har.

CIO Awards hölls för 14:e året i rad och samlade landets främsta CIO:er och it-ledare. Under kvällen utsågs vinnarna i fem priskategorier: Årets CIO, Årets Digitala Projekt, Årets Digitala Inspiratör, Business Accelerator 2018, samt Årets Hållbara Projekt, ett pris som DigiPlex i måndags hade äran att dela ut för tredje året i rad.

- Hållbarhet är extremt viktigt för DigiPlex, våra kunder och våra kunders kunder. Vi återanvänder till exempel regnvatten från taken på våra datacenter för att använda i våra effektiva kyllösningar. Vi satsar också extremt mycket på innovation. I Sverige är vårt senaste flerfaldigt prisbelönta projekt ett samarbete med Stockholm Exergi där vi kommer återanvända spillvärmen från datahallen till att värma upp tiotusen lägenheter i Stockholms fjärrvärmenät, avslutar Fredrik Jansson.

De sex finalisterna för priset Årets hållbara projekt 2018 var:

DKAB:s klimatverktyg i upphandling

Hot Remote: IoT i fjärrvärmenätet

Webbsajten Klimatsmart semester

Vård i hemmet för KOL-patienter

Iwater mäter vattenkvalitet med IoT

Renova: Grön portal för avfallskunder

De två tidigare vinnarna av priset Årets Hållbara Projekt är Moderna Försäkringars Smart Flex, och NCC Loop Rocks.

Vinnaren av titeln Årets CIO 2018 var Klas Ljungkvist, CIO på SBAB Bank AB.

Eventet hölls den 17 december på Berns salonger i Stockholm.

DigiPlex designar, bygger och driver datacenter i Norden. Företaget levererar högklassiga tjänster till sina kunder i form av skräddarsydda, säkra och stabila driftsmiljöer med högsta möjliga tillgänglighet. Tack vare detta har DigiPlex fått förtroende i både privat och offentlig sektor, inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner. DigiPlex datacenter drivs uteslutande med förnyelsebar el. www.digiplex.com

Taggar:

DigiPlex designar, bygger och driver hållbara och säkra datacenter i Norden med siter i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. DigiPlex är carrier neutrala och erbjuder tillgång till alla större Cloud och Network Service Providers. DigiPlex erbjuder best-in-class lösningar med högsta möjliga tillgänglighet, och är betrodda av både offentliga som privata kunder – inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner med affärskritiska applikationer. DigiPlex fem datacenter drivs uteslutande med 100% förnyelsebar och företaget har vunnit flera utmärkelser för sina många energieffektiva innovation och hållbarhetsinitiativ. www.digiplex.com

Citat

Då hållbarhet är en hörnsten i DigiPlex affärsstrategi är vi oerhört stolta över att dela ut priset för Årets hållbara projekt till Renova för dess innovativa kundportalslösning som genom en generös spridning av information och visualiserad kunskap bidrar både till miljömässig hållbarhet och ökat ekonomiskt värde.
Fredrik Jansson, Chief Strategy & Marketing/Communications Officer på DigiPlex
Hållbarhet är extremt viktigt för DigiPlex, våra kunder och våra kunders kunder. Vi återanvänder till exempel regnvatten från taken på våra datacenter för att använda i våra effektiva kyllösningar. Vi satsar också extremt mycket på innovation. I Sverige är vårt senaste flerfaldigt prisbelönta projekt ett samarbete med Stockholm Exergi där vi kommer återanvända spillvärmen från datahallen till att värma upp tiotusen lägenheter i Stockholms fjärrvärmenät.
Fredrik Jansson, Chief Strategy & Marketing/Communications Officer på DigiPlex