DigiPlex öppnar ny colo-hall i datacentret i Upplands Väsby

STOCKHOLM, 12 februari, 2019 DigiPlex, en ledande nordisk leverantör inom colocation, breddar sitt erbjudande och öppnar en ny serverhall i datacentret i Upplands Väsby för att möta den ökande kundefterfrågan. Till den nya hallen välkomnas kunder som har ett eller ett fåtal serverrack, och som vill ha sin IT-miljö i ett av Sveriges säkraste och mest miljöeffektiva datacenter.

- De företag som vänder sig till DigiPlex vill ha Nordens mest hållbara, energieffektiva och säkra colocation. Nu erbjuder vi en dedikerad serverhall med samma höga kvalitet även för kunder med mindre lagringsbehov vid vårt datacenter utanför Stockholm. Datacenter är grunden i all digitalisering och de företag som ställer sina servrar hos oss kan tryggt lova sina kunder och användare att deras datacenterlösning är framtidssäkrad, säger Gisle M. Eckhoff, vd på DigiPlex.

DataCom är ett av flera bolag som valt DigiPlex colo hall för sin kundanpassade IT-verksamhet.

- DataCom befinner sig i en expansiv tillväxtfas med stor tillströmning av nya kunder i vår hostingverksamhet. För att möta våra kunders växande efterfrågan på kommunikations- och hostingtjänster kändes det därför naturligt att välja DigiPlex som vår samarbetspartner som ett komplement till våra egna datahallar, säger Mario Hellqvist, VD på DataCom AB.

Snabb och säker åtkomst av data avgörande

Digitaliseringen revolutionerar alla branscher och enligt rapporten ”A Perfect Storm: – Nordic Datacenter Trends 2018”, som genomfördes av IDG Connect på uppdrag av DigiPlex, så anser 69% av beslutsfattarna i undersökningen att konstant och snabb åtkomst till data är avgörande för företagets konkurrenskraft. Mängden data som måste lagras på ett säkert och tillgängligt sätt ökar lavinartat, vilket ställer stora krav på företag och organisationer. GDPR är bara en av flera faktorer som bidrar till detta.

Korta leveranstider

- I den nya hallen kan vi leverera en säker, trygg och klimatsmart IT-miljö redan inom 1–2 dagar för de kunder som har mindre behov. Jag ser mycket fram emot att välkomna fler kunder till DigiPlex i Upplands Väsby och stötta dem i deras tillväxt, säger Per Lähdet, Operations Manager för DigiPlex Sverige.

Per Lähdet började som Operations Manager på DigiPlex i Sverige den 1 oktober 2018, och har lång erfarenhet från branschen genom sina tidigare roller på bland andra Amazon Web Services och Interxion.

DigiPlex datacenter i Upplands Väsby är ett av nordens mest moderna och energieffektiva. DigiPlex har utvecklat en rad innovationer för energieffektivisering och hållbarhet för datacenter, så som Luft-till-Luft kylsystem och ett koncept för återvinning av överskottsvärme där bostäder i Stockholm och Oslo kommer att värmas upp via fjärrvärmenäten.

Kom i kontakt med DigiPlex

DigiPlex designar, bygger och driver datacenter i Norden. Företaget levererar högklassiga tjänster till sina kunder i form av skräddarsydda, säkra och stabila driftsmiljöer med högsta möjliga tillgänglighet. Tack vare detta har DigiPlex fått förtroende i både privat och offentlig sektor, inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner. DigiPlex datacenter drivs uteslutande med förnyelsebar el. www.digiplex.com

DigiPlex designar, bygger och driver hållbara och säkra datacenter i Norden med siter i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. DigiPlex är carrier neutrala och erbjuder tillgång till alla större Cloud och Network Service Providers. DigiPlex erbjuder best-in-class lösningar med högsta möjliga tillgänglighet, och är betrodda av både offentliga som privata kunder – inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner med affärskritiska applikationer. DigiPlex fem datacenter drivs uteslutande med 100% förnyelsebar och företaget har vunnit flera utmärkelser för sina många energieffektiva innovation och hållbarhetsinitiativ. www.digiplex.com

Citat

De företag som vänder sig till DigiPlex vill ha Nordens mest hållbara, energieffektiva och säkra colocation. Nu erbjuder vi en dedikerad serverhall med samma höga kvalitet även för kunder med mindre lagringsbehov vid vårt datacenter utanför Stockholm. Datacenter är grunden i all digitalisering och de företag som ställer sina servrar hos oss kan tryggt lova sina kunder och användare att deras datacenterlösning är framtidssäkra.
Gisle M. Eckhoff, vd på DigiPlex
DataCom befinner sig i en expansiv tillväxtfas med stor tillströmning av nya kunder i vår hostingverksamhet. För att möta våra kunders växande efterfrågan på kommunikations- och hostingtjänster kändes det därför naturligt att välja DigiPlex som vår samarbetspartner som ett komplement till våra egna datahallar.
Mario Hellqvist, VD på DataCom AB
I den nya hallen kan vi leverera en säker, trygg och klimatsmart IT-miljö redan inom 1–2 dagar för de kunder som har mindre behov. Jag ser mycket fram emot att välkomna fler kunder till DigiPlex i Upplands Väsby och stötta dem i deras tillväxt.
Per Lähdet, Operations Manager för DigiPlex Sverige