Digital Illusions avslöjar detaljer kring tilläggsspel för Battlefield 1942

Digital Illusions avslöjar detaljer kring tilläggsspel för Battlefield 1942 Som annonserats den 6 mars 2003 utvecklar Digital Illusions en andra tilläggsprodukt till det prisbelönta PC-spelet Battlefield 1942, för världens största spelförläggare Electronic Arts. Bolaget uppskattar att försäljningen av den nya produkten, Secret Weapons of WWII, som släpps i september kommer att uppgå till minst 300 000 enheter innan årets slut. Digital Illusions såg tidigt framgången för den första tilläggsprodukten till Battlefield 1942, Road to Rome, som lanserades under februari 2003 och beslutade sig då för att utveckla ytterligare ett så kallat expansion pack. Försäljningen av tilläggsprodukter brukar vanligtvis uppgå till en knapp femtedel av huvudtitelns försäljning. Road to Rome har funnits på marknaden i knappt två månader och har redan nått försäljningsvolymer på mer än 30 procent av huvudspelet. Utvecklingskostnaderna för en tilläggsprodukt är relativt låga i jämförelse med kostnaderna för att ta fram en huvudprodukt. Eftersom Secret Weapons of WWII är en större produkt än Road to Rome kommer den att säljas till ett högre pris. - Vi förväntar oss betydande royaltyintäkter för Secret Weapons of WWII redan under innevarande år, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions. Vi har ingen anledning att tro att försäljningen skulle bli lägre än för vår första tilläggsprodukt, tvärtom. - Det är viktigt för oss att hela tiden utveckla och förnya våra produkter. Dels för att stimulera och roa spelarna, men också för att öka försäljningen, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions. Till skillnad från den första tilläggsprodukten, Road to Rome, så adderar Secret Weapons of WWII en ny dimension till Battlefield 1942. Den största nyheten är att spelet innehåller ytterligare vapen som utvecklades under andra världskriget, men som aldrig användes officiellt. Secret Weapons of WWII innehåller även åtta nya banor och ett antal nya fordon. I september 2002 lanserade Digital Illusions succéspelet Battlefield 1942, tillsammans med Electronic Arts. Som tidigare offentliggjorts sålde spelet i mer än 900 000 enheter fram till slutet av januari. För ytterligare information kontakta: Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions Telefon: 08-545 184 81 E-post: patrick.soderlund@dice.se Om Digital Illusions Digital Illusions CE AB är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelarenan, där huvudmarknaderna utgörs av USA, Europa och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag 180 anställda vid sina kontor i Göteborg och Stockholm samt Toronto i Kanada. Bland utvecklade titlar kan nämnas Battlefield 1942 för PC, Shrek för Microsoft Xbox samt RalliSport Challenge för Xbox och PC. Digital Illusions aktier är sedan 1998 noterade på Nya Marknaden, i Stockholm och handlas under tickersymbolen "Dice". Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01200/wkr0002.pdf