Digital Illusions expanderar i Europa förvärvar Ungerska Digital Reality och växer till 80 anställda. Digital Illusions har tecknat en avsiktsförklaring om förvärv av det Ungerska spelutvecklingsföretaget Digital Reality och inlett en due diligence. Köpesumman är ca 12 Mkr och betalas med 350 000 nyemmiterade aktier till ett värde av 34 kronor per aktie och en kontant summa på 70 000 usd. Affären beräknas vara genomförd inom 3 månader. - Mot bakgrund av den snabba utveckling som sker i vår bransch måste vi vara aktiva för att skapa rätt bolagsstruktur i syfte att öka antalet spel och därmed vara en stark aktör på världsmarknaden. Vi har tittat på olika europeiska bolag under våren men beslöt oss till slut för Digital Reality. Bolaget har mycket hög kompetens och utvecklar spel inom genren RTS (Real time strategy) och RPG (Role Playing Game), vilket kompletterar vår verksamhet perfekt. Förvärvet gör även att vi ökar kapaciteten att göra fler spel på utvecklad teknologi. Detta ger oss ökade vinster på redan investerade pengar, säger Patrick Söderlund vd Digital Illusions. Digital Reality, med huvudkontor i Budapest, startades 1992 och har idag 19 anställda. Digital Reality arbetar idag med två nya titlar som kommer att släppas under 2001. Tidigare titlar är Reunion, Imperium Galactica I och II som alla är så kallade strategispel som utspelar sig i rymden. Förläggare till spelen är GT Interactive, ett amerikanskt bolag som är en av det ledande förläggarna inom interaktiv underhållning. Digital Reality's senaste titel, Imperium Galactica II, som lanserades över hela världen i april har fått mycket bra recensioner och hamnade på 23:e plats när den engelska tidningen PC Gamer UK i juni i år utsåg de 100 bästa spelen någonsin. - Genom förvärvet etablerar vi oss nu definitvit nu som en av världens största och oberoende spelutvecklare . Utvecklingskostnaderna per spel är cirka 40 procent lägre i Ungern än i Sverige, men vi kommer att ligga på samma debiteringsnivåer över hela organisationen. De Ungerska spelutvecklarna ett mycket gott rykte i världen om att vara kompetenta och noggranna vilket gör att vi kommer att växa organisk även i Ungern. Vi kommer under året att forsätta att expandera och tittar just nu på flera intressanta bolag både i Europa och Nordamerika säger Patrick Söderlund. Digital Reality som kommer att vara ett dotterbolag till Digital Illusions behåller sitt namn. Efter förvärvet kommer Digital Illusions ha 80 personer anställda. Slutgiltigt beslut om fövärvet tas av en extra bolagstämman i Digital Illusions, som meddelas snarast. För ytterligare information: Patrick Söderlund 08-545 18 480 www.dice.se Vd Digital Illusions patrick.soderlund@dice.se www.imperiumgalactica2.com Gabor Fehér Vd Digital Reality +36-209-729 486 Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag 60 anställda samt kontor både i Stockholm och Göteborg. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT00150/bit0002.pdf