Digital Illusions spel lanseras i Europa av Electronic Arts

Digital Illusions spel lanseras i Europa av Electronic Arts Svenska spelutvecklingsföretaget Digital Illusions spel för PC, STCC2 kommer inom kort lanseras i Europa under namnet Touring Car Racing av världens största spelförläggare, Electronic Arts. Spelet som har sålt mycket bra i Skandinavien förväntas nå samma framgångar även i övriga Europa. STCC2 är ett kritikerrosat racingspel baserat på den skandinaviska mästerskapserien STCC. Spelet är utvecklat i nära samarbete med den svenska Nissan-föraren Carl Rosenblad och innehåller alla förare, stall och samtliga banor från serien. Ytterligare ett mästerskap Camaro Cup, där endast Chevrolet Camaro-bilar får tävla, är inkluderat. Spelet har fått mycket positiva reaktioner från både media och konsumenter och gick upp på försäljnings Tio i Topp-listan efter lanseringen i slutet av förra året. -Den europeiska marknaden har visat stort intresse för spelet. Vi har fått mängder av förfrågningar från människor utanför Skandinavien och det känns mycket bra att spelet nu genom Electronic Arts blir tillgängligt även för dem. Att Touring Car Racing, som ursprungligen utvecklades för den Skandinaviska marknaden, nu släpps även i Europa bevisar att vi lyckats, säger Digital Illusions vice Vd Mikael Rudberg. Detta är ett oväntat tillskott i vår lanseringsplan och kommer att påverka resultatet för 2001 positivt, forsätter Rudberg. -Detta är ytterligare ett bevis på den höga kompetens svenska spelproducenter besitter i allmänhet och Digital Illusions i synnerhet, berättar Peter Levin, VD Electronic Arts Nordic. Electronic Arts kvalitetskrav är mycket höga och Digital Illusions möter dem på varje punkt, säger Levin. Om Electronic Arts Electronic Arts, med huvudkontor i Redwood City, Kalifornien, USA, är världens ledande företag inom interaktiv underhållning. Grundat 1982 omsatte företaget mer än $1,4 miljarder under räkenskapsåret 2000. Företaget utvecklar, förlägger och distribuerar mjukvara för Internet, PC och avancerade TV-spel. Electronic Arts marknadsförs under tre varumärken: TM EA SPORTS , EA GAMES and EA.COM . Electronic Arts Nordic grundades 1995 och har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors och Åbo. För ytterligare information: Mikael Rudberg031- 60 98 24 www.dice.se vVd Digital Illusions mikael.rudberg@dice.se Mårthen Olsson08 - 546 645 34 www.sweden.ea.com EA Nordic Public Relations martheno@ea.com Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har mer än 100 anställda med huvudkontor i Sverige. Bland utvecklade titlar kan nämnas Motorhead för PC och PlayStation , Rally Masters för PC och PlayStation , STCC2 och Codename Eagle för PC och NASCAR Heat för PlayStation. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. 2001-01-26 Digital Illusions CE AB (publ.) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/26/20010126BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/26/20010126BIT00720/bit0002.pdf