Digital Illusions tecknar avtal med amerikanska Red Jade värt minst 30 mkr.

Digital Illusions tecknar avtal med amerikanska Red Jade värt minst 30 mkr. Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions har tecknat avtal med amerikanska Red Jade, som ägs av Ericsson och IT Provider, om utveckling av 2 spel. Avtalet löper under 1,5 år och är värt minst 30 Mkr. I avtalet finns en option på utveckling av uppföljare till ett värde av 40 Mkr. Detta är det andra stora kontrakt som Digital Illusions har tecknat på kort tid. - Vi har nu inom loppet av en månad tecknat två avtal värda minst 105 Mkr tillsammans. Detta ger oss statusen som en av Europas största spelutvecklare och placerar oss som en av de 10 största i världen. Vår höga kvalité och vårt goda rykte i branchen har bidragit starkt till dessa framgångar, säger Digital Illusions vd Patrick Söderlund. Red Jade Inc., med huvudkontor i Palo Alto, utvecklar mobil hårdvara som kommer att revolutionera personlig underhållning genom förening av ledande teknik inom spel, ljud, bild och mobil teknik. Bolaget grundades I februari 2000 och ägs bland annat av telekombolaget Ericsson och investmentbolaget IT Provider. -Digital Illusions har sedan hösten 1999 varit involverade i framtagandet av Red Jade's mobila hårdvara. Under arbetets gång har jag blivit imponerad av både deras kompetens inom spelutveckling och deras förmåga att förstå de möjligheter som mobil teknik tillför. Det känns därför naturligt att vi nu fördjupar samarbetet och placerar våra första spelutvecklingsavtal hos Digital Illusions." säger Gunnar Tyrsing vd för Red Jade. Uppdraget innebär att ytterligare två av bolagets 7 utvecklingsteam är fullt sysselsatta under 1,5 års tid med utveckling av dessa två spel åt Red Jade. Fakturering kommer att ske löpande och ge intäkter redan under innevarande år. Båda projekten är fullfinansierade och kommer att generera vinst redan första året. Digital Illusions tar, genom dessa avtal, en ledande position, på den mycket snabbt växande mobila spelmarknaden. -Vi kommer nu att se över vår organisation för att på bästa sätt anpassa den efter våra nya förutsättningar. Det innebär bland annat att vi kommer behöva anställa ytterligare medarbetare, säger Patrick Söderlund. För ytterligare information: Patrick Söderlund Vd 08 - 54518480 patrick.soderlund@dice.se www.dice.se www.redjade.com Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag över 90 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Budapest. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00220/bit0002.pdf