Digital Illusions tecknar kontrakt för nästa generations plattformar

Digital Illusions tecknar kontrakt för nästa generations plattformar Digital Illusions tecknar kontrakt för utvecklingen av ett spel till Playstation 2 och Xbox, samt till kommande plattformar från Sony och Microsoft. Spelets lansering är planerad till slutet av 2006 eller början av 2007. Spelet förläggs av Electronic Arts. -Spelutveckling för nästa generations konsoler är krävande både ur kostnads- och kunskapssynpunkt. Avtalet visar att Digital Illusions är på rätt väg inför skiftet till nästa generations hårdvara, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions. Avtalet omfattar utvecklingen av ett nytt spel till Microsofts Xbox och Sonys Playstation 2, likväl som till hårdvarutillverkarnas kommande konsoler. Spelkonceptet är framtaget och ägs av Digital Illusions. Spelet kommer att utvecklas både på Digital Illusions Sverige- och Kanadakontor. Versionen för nästa generations plattformar kommer att utvecklas i Sverige, medan versionen för dagens konsoler ska utvecklas i Kanada. Spelversionen till de nya konsolerna kommer att dela teknisk plattform med det andra spelet för nästa generations konsoler, som bolaget idag annonserade att de utvecklar. Spelet planeras att lanseras när Sonys och Microsofts nya plattformar finns på marknaden. Fler detaljer om spelet kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle. Lanseringsplan Titel Plattform Genre Utvecklas av Datum BF Secret Weapons Mac FPS* Aspyr Q4 -04 Battlefield 2 PC FPS* Dice Sverige vår -05 BF Modern Combat PS2, Xbox FPS* Dice Sverige höst -05 Icke namngiven PS2, Xbox - Dice Kanada 2006/2007 Icke namngiven Nextgen - Dice Sverige 2006/2007 Icke namngiven Nextgen Action Dice Sverige 2007 * FPS är en förkortning av first person shooter För ytterligare information kontakta: Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions, 08-658 78 01 eller Jenny Huldschiner, informationschef, 08-658 78 03 E-post: press@dice.se eller ir@dice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/09/20041109BIT20590/wkr0001.pdf