Digital Illusions tecknar nytt avtal med världens största spelförläggare Electronic Arts Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions har tecknat ett sammarbetsavtal med världens största spelförläggare Electronic Arts. Avtalet omfattar världsrättigheterna till spelet "Battlefield 1942", för PC samt för Microsofts kommande spelkonsol Xbox. Detta är det tredje stora avtal Digital Illusions tillkännagivit de senaste månaderna. - Avtalet är det största bolaget har tecknat för en enskild produkt och med stor sannolikhet även det största för en svensk spelutvecklare. Xbox- versionen innebär ett tillskott i produktionsplanen. Det samarbete som vi nu fördjupar med Electronic Arts är en viktig del av vår strategi att skapa en stabil plattform genom allianser och avtal med världens främsta hårdvaru- och mjukvarutillverkare. Vi har under hösten redan tecknat avtal med både Microsoft och Ericsson ägda Red Jade om utveckling av minst sju spel under de tre närmsta åren. Vi har därmed ytterligare säkrat vår position som en av världens absolut främsta utvecklare av spel, säger Patrick Söderlund vd Digital Illusions. - "Battlefield 1942 is an exciting interactive WWII experience that will appeal to players who enjoy strategizing and fighting in some of the world's greatest battles," said Electronic Arts Distribution Vice President Tom Frisina. "We think Digital Illusions has the skill and experience that makes them uniquely qualified to recreate the look and feel of that period in an exciting game experience." Battlefield är ett actionspel för både en och flera spelare som återskapar Andra världskriget. Spelet innehåller en mängd olika fordon att kontrollera, allt från välkända stridsflygplan till stridsvagnar och slagskepp. Spelet utspelar sig i en spelvärld där ett antal olika slagfält låter spelaren ta del i skärmystlingar i små städer såväl som att genomföra stora slag på land eller till havs. Electronic Arts (EA), med huvudkontor i Redwood City, Kalifornien, är det ledande företaget inom interaktiv underhållning I världen. Företaget grundades 1982 och omsatte 2000, 1,4 miljarder dollar. EA utvecklar, publicerar och distribuerar mjukvara för persondatorer och avancerade TV- spel såsom; PlayStation 2 , Nintendo® 64 och PlayStation . Electronic Arts marknadsför sina produkter under varumärkena EA SPORTS , EA GAMES och EA.COMSM. Bland titlarna i produktportföljen kan nämnas storsäljare som Command & Conquer/Red Alert och de populära NHL- och FIFA-serierna. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA: Patrick Söderlund patrick.soderlund@dice.se Vd 08 - 54518480 www.dice.se www.ea.com Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har mer än 100 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Budapest. Bland utvecklade titlar kan nämnas Motorhead för ®, ® PC och PlayStation Rally Masters för PC och PlayStation , STCC2 och ® Codename Eagle för PC och NASCAR Heat för PlayStation. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00680/bit0002.pdf