Digital Illusions tecknar tre nya utvecklingsavtal med Electronic Arts

Digital Illusions tecknar tre nya utvecklingsavtal med Electronic Arts Digital Illusions och den amerikanska datorspelsförläggaren Electronic Arts, ("EA"), har idag tecknat ytterligare tre avtal avseende utvecklandet av nya spel. Avtalen omfattar såväl en ny produkt av stor betydelse för Digital Illusions, som framtagandet av ännu ett expansion pack för succéspelet Battlefield 1942, samt en uppgradering av ett tidigare tecknat avtal med Electronic Arts. Bolaget meddelar samtidigt att utvecklingen avbrutits gällande ett tidigare annonserat utvecklingsprojekt med Microsoft. Den nya produkt som ska utvecklas åt Electronic Arts kommer att lanseras på spelplattformen Sony Playstation 2. Speltiteln är av stor betydelse för Digital Illusions och kommer att vara ett av de mer omfattande projekten framöver. Detaljerna kring projektet är, på begäran av Electronic Arts, än så länge konfidentiella. Digital Illusions har samtidigt kommit överens med Electronic Arts om en uppgradering av det avtal mellan de båda bolagen som annonserades den 28 maj 2002. Det nya avtalet innebär en fördubbling av den tidigare överenskomna utvecklingsbudgeten för den aktuella produkten. Även i detta fall är detaljerna kring avtalet än så länge konfidentiella. Efter framgången med "Battlefield 1942: Road to Rome", bolagets första "expansion pack" för succéspelet Battlefield 1942 som lanserades i januari 2003, kommer Digital Illusions nu att utveckla ytterligare ett "expansion pack". Denna titel kommer att lanseras under den senare delen av 2003. "Att vi lyckats teckna tre nya betydande avtal med världens främsta förläggare av interaktiva underhållningsprodukter, Electronic Arts, är ytterligare ett bevis på Digital Illusions styrka och ett erkännande av våra framgångar. Samtidigt ser vi att dessa avtal är ett direkt resultat av den allians med Electronic Arts som vi offentliggjorde den 12 februari i år. Samtliga tre kontrakt ger stora garanterade produktionsbudgetar och projekten förväntas även ha goda förutsättningar att generera extra intäkter i form av royalty till bolaget under de kommande åren", säger Digital Illusions verkställande direktör Patrick Söderlund. Bolaget har även avbrutit ett tidigare annonserat projekt med Microsoft, som offentliggjordes 26 februari, 2002. Projektet har avbrutits på grund av ändrade marknadsomständigheter. Bolaget har erhållit löpande betalning för produkten fram till avslutandet. "Digital Illusions har en fortsatt god relation med Microsoft. Att vi nu avbrutit detta projekt beror på dndrade marknadsförutsättningar för produkten inom den genre vi arbetade inom och är såldes inte på något sätt relaterat till den förslagna alliansen med Electronic Arts", säger Digital Illusions verkställande direktör Patrick Söderlund. För ytterligare information kontakta: Patrick Söderlund, vd Digital Illusions Telefon: 08- 545 184 81 E-post: patrick.soderlund@dice.se Om Digital Illusions Digital Illusions CE AB är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelarenan, där huvudmarknaderna utgörs av USA, Europa och Japan. Bolaget grundades 1992 och har 170 anställda vid sina kontor i Göteborg och Stockholm samt Toronto i Kanada. Bland utvecklade titlar kan nämnas Battlefield 1942 för PC, Shrek för Microsoft Xbox samt RalliSport Challenge för Xbox och PC. Digital Illusions aktier är sedan 1998 noterade på Nya Marknaden, i Stockholm och handlas under tickersymbolen "Dice". Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00720/wkr0002.pdf