Digital Illusions uppgraderar avtal för Battlefield Modern Combat

Digital Illusions uppgraderar ett tidigare annonserat avtal för Battlefield Modern Combat, som nu även kommer att lanseras på nästa generations plattform från Microsoft. Digital Illusions kommer att samarbeta med Electronic Arts i utvecklingen av spelet. Digital Illusions uppgraderar ett tidigare annonserat avtal för Battlefield Modern Combat, som nu även kommer att lanseras på nästa generations plattform från Microsoft. Den nya produkten kommer att lanseras när Microsofts nya plattform finns på marknaden, troligen samtidigt som spelets versioner för Playstation 2 och Xbox som ska lanseras under hösten 2005. Bolaget kommer att inleda ett samarbete med Electronic Arts (EA) för utveckling av produkterna. Digital Illusions kommer fortsättningsvis att fokusera på utveckling av multiplayerkomponenterna till spelet Battlefield Modern Combat, medan Electronic Arts bidrar med de delar som kommer att utgöra singleplayerkomponenterna. - Det här är första gången som vi samarbetar med EA inom produktutveckling. Vi ser fram emot samarbetet och att lära ytterligare av varandra, säger Patrick Söderlund, vd på Digital Illusions. - För Digital Illusions är detta en attraktiv lösning eftersom bolaget får en större produktportfölj och samtidigt får möjlighet att lansera spel tidigt i produktcykeln för nästa generations teknikplattformar, säger Patrick Söderlund vidare. På grund av de delade insatserna i utvecklingen kommer Digital Illusions att få en lägre royaltysats än normalt på dessa produkter. Samtidigt förväntas produkterna sälja i större volymer. Detta uppgraderingsavtal är inte relaterat till, eller beroende av, det offentliga erbjudande som riktats till Digital Illusions aktieägare från Electronic Arts. Lanseringsplan Titel Plattform Genre Datum BF Secret Weapons Mac FPS* Q4 -04 Battlefield 2 PC FPS* vår -05 BF Modern Combat PS2, Xbox, MS Nextgen FPS* höst -05 Icke namngiven PS2, Xbox - 2006/2007 Icke namngiven Nextgen - 2006/2007 Icke namngiven Nextgen Action 2007 * FPS är en förkortning av first person shooter För ytterligare information kontakta: Patrick Söderlund, vd, Digital Illusions, 08-658 78 01 eller E-post: press@dice.se eller ir@dice.se