Digital Illusions utvecklar Barbie-spel

Digital Illusions utvecklar Barbie(TM) spel Svenska spelutvecklingsföretaget Digital Illusions CE AB (DICE) meddelar ytterligare detaljer kring de två spel för GameBoy Advance® som utvecklats för den amerikanska spelförläggaren Vivendi Universal Publishing. Bägge titlarna baseras på den mycket kända flickleksaken Barbie(TM) från Mattel och kommer att lanseras under hösten 2002. Spelen som utvecklats hos Digital Illusions kanadensiska dotterbolag kommer att lanseras under etiketten Knowledge Adventure. Utvecklingen av spelen härrör till ett kontrakt som ursprungligen offentliggjordes under februari månad 2002. Barbie(TM) Groovy Games - En samling populära spel med Barbie(TM)-tema. Roligt tidsfördriv för flickor 5 år och uppåt. Spelet lanserades i USA den 3 september 2002 och i Europa innan julhandeln. Secret Agent Barbie(TM): The Royal Jewels Mission - Spelaren hjälper hemliga agent Barbie(TM) i sökandet efter en internationell juveltjuv i fyra olika länder. Gåtor och spänning för 6-åringar och äldre. Spelet lanseras i USA den 8 oktober 2002 och i Europa innan jul. - Att utveckla spel baserade på världens kanske mest kända varumärke för flickor ställer givetvis höga krav på utvecklaren. Som företag besitter Digital Illusions en unik kombination av tekniskt kunnande och kreativ kompetens. Vår produktion har en stor bredd och spänner från barnspel till actionspel, från bilspel till plattformsspel, säger Digital Illusions vd Patrick Söderlund. För ytterligare information kontakta: Patrick Söderlund, vd Digital Illusions Telefon: 08- 545 18 481 E-post: patrick.soderlund@dice.se Om Digital Illusions Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar interaktiv underhållning för de marknadsledande spelplattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden där huvudmarknaderna utgörs av USA och Europa men även Japan. Bolaget grundades 1992 och har mer än 150 anställda med kontor i Göteborg, Stockholm och utanför Toronto, Kanada. Bland utvecklade titlar kan nämnas Shrek för Microsoft Xbox, RalliSport Challenge för Xbox, Motorhead för PC och PlayStation, Rally Masters för PC och Playstation. Företaget arbetar för närvarande bland annat med utveckling av actionspelet Battlefield 1942 och bilspelet Midtown Madness 3. Digital Illusions är noterad på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX- system. Ytterligare information om företaget finns tillgänglig på www.dice.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00350/wkr0002.pdf