Digital Illusions vinner pris för bästa musik

Digital Illusions vinner pris för bästa musik Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions dotterbolag Digital Reality vann i går pris för bästa Musik, vid utdelningen av spelens oscar, BAFTA (British Academy of Film and Television Arts). De vann i hård konkurrens med sitt spel Imperium Galactica II. -Vi är givetvis väldigt glada för denna framgång. Spelets musik är mycket viktig för hela spelupplevelsen och vi lägger stor viktigt vid ljudproduktionen. Priset har högt anseende i hela branschen och är ett mått på den kvalité som våra spelproduktioner håller, säger Mikael Rudberg vice vd Digital Illusions. Juryn motiveringen var följande: "Websites, interactive television, CD-ROMs and games were all entered for the award and production values - even on limited hardware formats - were impressive. Opportunities for detailed use of music cues and/or full interactivity were often traded-off for the relative creative safety of linear music tracks, where full studio production could more easily be brought to bear. The jury recognised the inherent creative and technical challenges in creating compelling music scores for non-linear productions. Entries which combined a more sophisticated approach to composition, with interactivity where appropriate, and high technical standards were rewarded as exploring the new possibilities of interactive media more fully than others." För ytterligare information: Mikael Rudberg www.dice.se Vice vd 031-10 98 00 www.bafta.org mikael.rudberg@dice.se www.imperiumgalactica2.com Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag över 90 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Budapest. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00310/bit0002.pdf