Prestigefull nominering till Digital Illusions

Prestigefull nominering till Digital Illusions Spelutvecklingsföretaget Digital Illusions har genom sitt ungerska dotterbolag Digital Reality blivit nominerad i kategorin bästa musik av BAFTA (British Academy of Film and Television Arts). Nomineringen får bolaget för musiken till spelet Imperium Galactica II. BAFTA är den interaktiva underhållningens motsvarighet till oscarsutdelningen. Den delas ut varje år i oktober och anses mycket prestigefull. Digital Illusions har blivit nominerad en gång förut, då i kategorin bästa programmering för spelet Motorhead. Juryn har i år nominerat spelutvecklare som har använt sin musikaliska kreativitet och kombinerat den med de tekniska utmaningarna som finns i skapandet av musik till interaktiva spel. Inför varje ny spelproduktion komponeras mellan 14 - 20 nya låtar. Musik är precis som i film en stor del av upplevelsen och därför en viktig del av produktionen. Vi har fått nomineringen i konkurrens av några av de bästa spelutvecklarna i världen vilket känns extra hedersamt, säger Patrick Söderlund vd Digital Illusions. About BAFTA Interactive The British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) recognises creative excellence in film and television. BAFTA Interactive was formed in 1998 to nurture and reward talent in interactivity and to place British interactive industry experts on a par with their film and television counterparts. The Academy's creation of an interactive wing is indicative of its understanding of the convergence and inter-dependence between film, television and interactive entertainment. An Interactive Entertainment Committee, comprising industry professionals, is responsible for steering the BAFTA Interactive Entertainment Awards, held in association with ICL, and the strand of Interactive Events. Membership of BAFTA Interactive is open to those making a significant contribution to the interactive entertainment industry. För ytterligare information: Patrick Söderlund 08-545 184 81, 0708 - 92 96 94 Vd patrick.soderlund@dice.se Digital Illusions www.dice.se Digital Illusions är ett spelutvecklingsbolag som utvecklar datorspel för de marknadsledande plattformarna. Bolaget arbetar på den globala spelmarknaden. Huvudmarknaderna utgörs av Europa, USA och Japan. Bolaget grundades 1992 och har idag över 80 anställda samt kontor i Stockholm, Göteborg och Budapest. Digital Illusions noterades den 16 mars 1998 på Nya Marknaden, i Stockholms Fondbörs SAX-system. Sponsor där är Aragon Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00780/bit0002.pdf