Digital Vision medverkar i premiär för Digital Bio i Sverige

Digital Vision medverkar i premiär för Digital Bio i Sverige Stockholm, 2001-01-30 - Onsdagen den 31 januari har den svenska biopubliken för första gången möjlighet att se en premiärvisning av Digital Bio. Det är den norska publikfavoriten DETEKTOR av Pål Jackman och Erland Loe som visas på biografen Draken under Göteborgs Filmfestival. Vid visningen används en digital bio-server, BitPack-Cine, från Digital Vision AB som matar en projektor från Digital Projection. Projektorn har levererats av Informationsteknik i Stockholm. "Denna premiär visar att tekniken nu finns tillgänglig på marknaden. Med en rad erkända produkter för digital bildbearbetning befinner sig Digital Visions produkter väl framme inom detta område" säger Thorbjörn Gustafsson, Marknadschef på Digital Vision. Han fortsätter "Denna visning sker inom ramen för det projekt som drivs av Folkets Hus i Sverige och som är ett världsunikt projekt för att få ut denna teknologi till allmänheten. Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet ligger mycket långt fram genom detta projekt varvid vi på Digital Vision ser det som strategiskt viktigt att medverka med våra system". Filmen har innan visningen överförts till digital form vid Digital Visions anläggning i Stockholm. "Orsaken att vi själva har gjort denna transfer är att vi har den enda utrustningen som finns att tillgå i Norden i dag. Vi ligger idag i förhandling med flera intressenter i Norden som planerar att anskaffa utrustning från oss för att klara denna typ av överföring med de höga krav på kvalitet och upplösning som krävs för Digital Bio. Att vi själva har gjort detta för denna visning är utanför vår normala verksamhet." avslutar Thorbjörn Gustafsson. Digital Vision utvecklar system för digital slutbearbetning av bland annat spelfilm, TV-serier, drama och TV-reklam samt komprimering för distribution på DVD, Video-On-Demand och via bredband. Digital Vision erbjuder också system för programöverföring online och offline, speciellt inriktat på High Definition TV. Kunder finns huvudsakligen inom media-, film/video-, och digital-TV- branschen. Bland företagets kunder kan nämnas SVT, Canal+, BBC, Warner Bros., Sony Pictures, HBO och Starchoice. Marknaden för Digital Visions produkter är global och drygt 90% av företagets försäljning ligger utanför Sverige. Företaget grundades 1988. Digital Visions koncern består av ett svenskt moderbolag samt tre utländska försäljningsbolag i Storbritannien, USA och Kanada. Affärsområdena är Media Mastering, Media Networking och Digital Bio. Digital Vision är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00960/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00960/bit0002.pdf