Dimension erbjuder Linuxbaserad terminalserver

Dimension erbjuder Linuxbaserad terminalserver IT-integratören Dimension har tecknat avtal med Cendio Systems och kan nu erbjuda sina kunder lösningar kring den Linuxbaserade terminalservern, ThinLinc. Avtalet är ett steg i satsningen som Dimension gör på IT-lösningar i öppna system. Cendio Systems bildades 1992 av studenter från Linköpings Universitet. Affärsidén då var densamma som nu och idag är därför företaget ett av världens äldsta inom öppna programvaror. Den egenutvecklade terminalserven ThinLinc använder kända och beprövade öppna programvaror, vilket gör att den till ett flexibelt och säkert system att introducera tunna klienter hos företag och organisationer. - Vi vet att Linux och öppna programvaror är av ett stort intresse för våra kunder. Vi ser också en ökad uppmärksamhet kring tunna klienter. Avtalet med Cendio gör att vi nu kan erbjuda kostnadseffektiva terminalserver-lösningar anpassade efter det kunderna efterfrågar. ThinLinc kompletterar därför vår portfölj på ett utmärkt sätt, säger Anders Wallström, ansvarig för försäljning, Dimension AB. Dimension var med och introducerade UNIX i Sverige på 80-talet och steget till att erbjuda kompetens kring Linuxbaserade lösningar är därför inte långt. - Dimension passar oss utmärkt som partner. Med sin långa erfarenhet av UNIX är det lätt för dem att förstå och hantera vårt system. Deras breda utbud kombinerat med spetskompetens är en utmärkt mix för att attrahera de kunder som är intresserade av att använda ThinLinc, säger Peo Moosberg, VD på Cendio Systems. Dimension kommer tillsammans med Cendio Systems att utbilda säljare och certifiera konsulter. För ytterligare information kontakta Anders Wallström, Försäljningschef, Dimension AB Tel: 08- 505 830 00, e-post: anders.wallstrom@dimension.se Peo Moosberg, VD, Cendio Systems Tel: 013-21 46 00, e-post: peo.moosberg@cendio.se Om Dimension Dimension är integratör av affärskritisk IT-infrastruktur. Bolagets kärnverksamhet omfattar design, integration och support av avancerade server-, datalagrings- och säkerhetslösningar. En viktig del av kunderbjudandet utgörs av konsulttjänster kring behörighet och katalogtjänster samt integration av tillämpningar åt telekomindustrin. Dimensions erbjudande grundar sig på en marknadsledande kompetens och erfarenhet av IT-infrastruktur samt långsiktiga samarbeten med ledande systemleverantörer. Kunderna finns främst inom telekom, bank & finans, industri och stat & kommun. Koncernen har cirka 200 medarbetare och är verksam i Sverige, Danmark, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O- lista. Om Cendio Systems AB Cendio Systems, Sveriges ledande Linux-företag, utvecklar och marknadsför ThinLinc - en terminalserver på Linux. Därutöver erbjuder de avancerade konsulttjänster kring Linux och Open Source. Cendios kunder är främst större företag, kommuner och statliga organisationer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00090/wkr0002.pdf