Dimension i samarbete med SCINT om framtidens IP-hantering

Dimension i samarbete med SCINT om framtidens IP-hantering Svenska Centret för Internet Teknologier (SCINT) tecknar samarbetsavtal med IT-integratören Dimension gällande företagets lösningar kring IP- hantering och DNS-säkerhet. SCINT kommer att använda Dimensions kompetens och produkter för forskning och testverksamhet kring det nya IP-protokollet IPv6. SCINT bildades år 2000 av regeringen och är organisatoriskt en del av IT- universitetet i Kista. Centrets främsta uppdrag är att driva forskning och utveckling inom framtidens Internet-teknologier. Genom att tillhandahålla miljöer för pilottester av tjänster och produkter, en så kallad testbädd, ska SCINT hjälpa Sveriges företag att utveckla morgondagens tjänster och produkter, inte minst inom mobilt Internet. När införandet av ett nytt IP-protokoll står för dörren, tecknar man samarbetsavtal med Dimension för att komma åt bolagets erfarenhet, kompetens och starka produktfamilj runt IP-hantering. - Vi är stolta över att få hedersuppdraget att jobba tillsammans med SCINT kring nästa generations IP-adresser. Vårt exklusiva samarbete med Nominum och vår långa erfarenhet av Internet-lösningar gör att vi kan erbjuda den kompetens och de verktyg som behövs för att bygga arkitektur för IP-adressering och DNS-hantering. Nominum drivs av männen bakom DNS, Paul Mockapetris och David Conrad, och partnerskapet med dessa Internet- pionjärer gör att vi alltid har tillgång till den senaste kunskapen på området, säger Per Berggren, som är ansvarig, Dimension. Idag kan nästan alla typer av apparater, från trådlösa telefoner till läskautomater förses med en egen IP-adress och styras via nätet. Och utvecklingen går snabbt framåt. Det innebär att det nuvarande IP- protokollet, IPv4, med sina fyra miljarder Internetadresser inte räcker till. Idag bedrivs därför intensiv forskning och det görs stora satsningar runt om i världen kring ett nytt protokoll, IPv6, vilket ger ett nästan oändligt antal adresser. I USA och Asien är uppbyggnaden av det framtida nät som kommer att ge service i båda protokollen i full gång. Den svenska övergången till IPv6 är ett av de områden Dimension och SCINT kommer att samarbeta kring. För ytterligare information, kontakta: Teknikfrågor: Mathias Samuelsson, Dimension AB Tel: 08-5058 3111, e-post: mathias.samuelsson@dimension.se Affärsfrågor: Per Berggren, Dimension AB Tel: 08-50583074, e-post: per.berggren@dimension.se Om Dimension Dimension är integratör av affärskritisk IT-infrastruktur. Bolagets kärnverksamhet omfattar design, integration och support av avancerade server-, datalagrings- och säkerhetslösningar. En viktig del av kunderbjudandet utgörs av konsulttjänster kring behörighet och katalogtjänster samt integration av tillämpningar åt telekomindustrin. Dimensions erbjudande grundar sig på en marknadsledande kompetens och erfarenhet av IT-infrastruktur samt långsiktiga samarbeten med ledande systemleverantörer. Kunderna finns främst inom telekom, bank & finans, industri och stat & kommun. Koncernen har cirka 200 medarbetare och är verksam i Sverige, Danmark, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O- lista. Om SCINT SCINT bildades år 2000 av regeringen, stöds ekonomiskt av Vinnova och är organisatoriskt en del av IT-Universitetet i Kista. SCINT arbetar med forskning, utveckling och utbildning inom området Internet-teknologier. Resultatet av centrets arbete leder till ökad kompetens, nya forskningsresultat samt nya tjänster och produkter vilka kan utnyttjas av såväl etablerade företag som spjutspetsföretag inom nya tillämpningsområden. www.scint.org ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT01370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT01370/wkr0002.pdf