IT-chefer på storföretag får mer att säga till om

IT-chefer på storföretag får mer att säga till om Ny undersökning från IT-integratören Dimension visar: - Tuffare för konsulterna när IT-avdelningarna gör mer själva. - Strategi- och analystjänster nedprioriteras. - Fokus på fastprisprojekt. Hälften av svenska storföretag planerar för att göra mer själva och minska konsultberoendet. De flesta svenska storföretag ökar sina IT- avdelningar eller ligger kvar på samma nivå som tidigare. De konsulttjänster man fortfarande efterfrågar är kvalificerade tjänster i fastprisprojekt som tillför ett mervärde. Det visar IT-integratören Dimensions undersökning bland IT-chefer och driftsansvariga på svenska storföretag. Enligt Dimensions marknadschef Magnus Hansen är intresset störst för IT-projekt som hjälper företagen att spara pengar. Drygt var femte storföretag tänker expandera sin IT-avdelning de närmaste tolv månaderna. 35 procent av IT-cheferna anser att de får bättre gehör och mer förståelse för IT-satsningar och IT:s betydelse för företaget jämfört med hur det var i våras. Medan knappt hälften, 48 procent, av storföretagen kommer att göra mer själva och minska på konsultkostnaderna är det bara omkring vart åttonde företag som tänker slimma IT-avdelningen och lägga ut mer på uppdrag. - Det är en naturlig utveckling att storföretagens IT-avdelningar växer och att de gör mer själva. 65 procent anger också att det blivit lättare att hitta kompetent personal det senaste året. Det ställer högre krav på konsulterna, att de verkligen tillför företagen ett reellt värde, som konsolidering och integration av befintliga system, säger Magnus Hansen på Dimension. IT-cheferna blir också mer selektiva med de tjänster som trots allt köps in. Intresset för analys och strategi är mycket lågt enligt undersökningen. Över hälften, 55 procent, anser denna typ av tjänster som ointressanta det närmaste året och var fjärde ställer sig neutrala. - Kunderna vill betala för ett visst tillfört värde och inte för arbete på löpande räkning. Många är bara intresserade av projekt som går att räkna hem på relativt kort tid som integration och konsolidering, säger Magnus Hansen. För ytterligare information eller för att ta del av hela undersökningen, kontakta: Magnus Hansen, marknadschef, Dimension Tel: 08-505 831 25 E-post: magnus.hansen@dimension.se Om Dimension Dimension är integratör av affärskritisk IT-infrastruktur. Bolagets kärnverksamhet omfattar design, integration och driftsättning av avancerade server-, datalagrings- och säkerhetslösningar. En viktig del av kunderbjudandet är även tjänster som analys, projektledning, support, drift och underhåll. Dimensions erbjudande grundar sig på en marknadsledande kompetens och erfarenhet av IT-infrastruktur samt långsiktiga samarbeten med ledande systemleverantörer. Kunderna finns främst inom telekom, bank & finans, media, industri och stat & kommun. Koncernen har 316 medarbetare och är verksam i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland och Litauen. Huvudkontoret ligger i Bromma, Stockholm. Dimensionaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020919BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020919BIT00450/wkr0002.pdf