Diös och Nordic Choice Hotels tar första spadtaget för nya Clarion-hotellet i Umeå

Idag tog Diös och Nordic Choice Hotels det första spadtaget för det helt nya Clarion-hotellet som ska byggas mitt i centrala Umeå. Hotellet förstärker det befintliga kvarteret med nya mötesplatser och är en naturlig del av Diös strategi om stadsutveckling. Spadtaget togs av Diös vd Knut Rost, Nordic Choice Hotels grundare Petter Stordalen och kommunstyrelsens ordförande i Umeå Hans Lindberg. Hotellet kommer att heta Clarion Hotel Stream och beräknas öppna under 2022.

Knut Rost, Petter Stordalen och Hans Lindberg tar det förta spadtaget i Umeå

Dagens ceremoni symboliserar starten på hotellbygget, som när det öppnar kommer att ha cirka 270 rum. en takterrass med utsikt över Umeälven, restauranger och barer som kombinerar internationella och lokala influenser samt gym och spa. Ambitionen är att skapa en levande mötesplats för både umeåbor och stans besökare.

– Det känns fantastiskt att vi nu är igång med att skapa Umeås nya mötesplats. Hotellet är del av vår utvecklingsplan för centrala Umeå och kommer vara en viktig pusselbit i kvarteret som nu stärks, där även med en utvecklad MVG-galleria ingår. Det kommer att bidra till ökade flöden av människor till stadskärnan. Vi har en mycket god dialog med Umeå kommun som möjliggör denna utveckling. Och att få göra detta med vår samarbetspartner Nordic Choice Hotels är en stor drivkraft till att kunna genomföra våra planer. Nu ser vi fram emot invigning under 2022, säger Knut Rost, vd, Diös.

– Läget vid Umeälven är magiskt och något vi nu tar vara på genom takterrassen som kommer kröna hotellet. Det blir stans bästa utsiktsplats och mötesplats. Läget med närheten till älven och med alla människor som strömmar till Umeå så blev också hotells namn Clarion Hotel Stream en självklarhet. Det här blir ett fantastiskt hotell och jag längtar efter att få öppna det, säger Petter Stordalen, grundare, Nordic Choice Hotels.

– Det är otroligt viktigt med den satsning Diös och Nordic Choice Hotels gör med nytt hotell i centrala Umeå. Det bidrar till att vi får fler attraktiva mötesplatser och att fler människor kommer hit.. Med fortsatt tillväxt inom näringslivet och industrin ser vi fram emot att fortsätta Umeås utveckling, säger Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande, Umeå kommun.

Arkitekterna bakom hotellet är Krook & Tjäder.

Knut Rost, vd, Diös,
E-post: knut.rost@dios.se